Dakloos maar dapper

FILMRECENSIE: ’Les invisibles’ ✭✭✭

— Wat: film, drama

— Regie: Louis-Julien Petit

— Met: Patricia Mouchon, Khoukha Boukherbache, Bérangère Toural

Idealistische hulpverleners helpen dakloze vrouwen hun leven weer op de rails te krijgen in ’Les invisibles’.

De opvang voor dakloze vrouwen dreigt dakloos te worden in Les invisibles, een sociaal-realistisch drama van de Franse regisseur Louis-Julien Petit (Discount). Een aangekondigde subsidiestop en een wirwar van bureaucratische regels liggen ten grondslag aan de op handen zijnde sluiting. Toch zijn de sociaal werksters die hier hun schamele boterham verdienen vastbesloten: ze laten hun cliënten niet in de kou staan.

Aan de situatie kunnen de idealistische hulpverleners - vertolkt door professionele actrices - weinig veranderen. In plaats daarvan proberen ze de vrouwen in de opvang - gespeeld door voormalig daklozen - een zetje in de goede richting te geven. Door het geven van sollicitatietraining, het organiseren van een banenmarkt en persoonlijke coaching bijvoorbeeld. Om hen meer zelfvertrouwen te geven en te doordringen van hun kwaliteiten. In plaats van erop te hameren wat er in hun leven allemaal is fout is gegaan.

Les invisibles is een ode aan de kracht van de vrouwen. Aan hen die de helpende hand bieden én aan degenen die overeind weten te krabbelen en hun trots hervinden. Waarbij het meanderende scenario soms wat al te geforceerd probeert een positieve insteek te vinden. Aan de andere kant: als kijker gun je de personages zulke sprankjes zonlicht met liefde.