37496
Entertainment

Bariton met ‘Wiener Melange’ in zijn voetsporen:

Ernst Daniël Smid: ‘Ik ben jaloers op succes RIEU!’

‘De Drie Baritons’ liggen nog even in de marinade en de radio- en tv-programma’s die hij met zoveel verve presenteerde, zijn hem ‘afgepakt’. Maar ERNST DANIËL SMID bijt niet op een houtje: hij is samen met een bruisend operettegezelschap op tournee met ‘Wiener Melange’.draait er niet om heen: ,,Natuurlijk heeft André Rieu ons geïnspireerd.’

Het romantische Wenen herleeft op de Nederlandse podia dankzij onsterfelijke melodieën en veel romantiek! ERNST DANIËL SMID (63) is weer helemaal thuis. Als 17-jarig jongetje debuteerde hij bij een Winterswijks operettegezelschap en van 1986 tot 1987 zat hij bij de Hoofdstad Operette.

En nu is Ernst Daniël weer een beetje terug bij af in ‘Wiener Melange’, een voorstelling waarin het oude Wenen met zijn onsterfelijke melodieën en romantiek herleeft. ,,Ik smelt helemaal weg bij deze muziek”, vertelt hij.

Hij weet zich op de bühne gesteund door een 30-koppig orkest, tenor ANDRÉ POST, de sopranen HILDUR HAFSTAD en KARIN HERSENBERG en vier dansers.

Het hele register is opengetrokken: de heren in rok, de dames baljurk, de Radetzykymars van Johan Strauss sr., Im Prater blüh’n wieder die Bäume van Stolz en het beroemde weemoedige gondellied Barcarolle van Offenbach.

Niet een beetje véél ANDRE RIEU?

,,Dat mag je best zeggen en dat vind ik ook helemaal niet erg. Hij heeft veel voor de Weense muziek gedaan. Houd het er maar op dat we ons door hem hebben laten inspireren. Maar we zijn er nog lang niet. In vergelijking met André Rieu zijn we misschien nog iets te statisch, er moet hier en daar meer jus in komen, meer joie de vivre, meer lef. Daarnaast moeten we ons ook nog wat vrijer en spoeler gaan bewegen. Van André Rieu kunnen we nog heel veel leren.”

Weet hij van ‘Wiener Melange’?

,,Ik denk het niet. Of hij moet het ergens gelezen hebben.”

Stiekem een beetje jaloers op de grote orkestleider?

,,Natuurlijk! Laat ik daar ook niet omheen draaien. Ik wil óók wel in alle landen worden gevraagd om lekkere Weense muziek te spelen. Maar ik gun hem het succes van ganser harte. Ook al wordt er verschillend over hem gedacht, ík vind hem een fenomeen en blijf hem bewonderen.”

Wat kunnen mensen dan tégen Rieu hebben?

,,André wordt er op aan gekeken dat hij op een gemakkelijke manier geld wil verdienen. Nou, zo makkelijk gaat dat niet. En de familie Strauss, waar hij zo goed bij aansluit, was ook niet wars van commercie hoor.”

Is het operetterepertoire nog wel van deze tijd?

,,Je kan er lang over discussiëren of kort, maar dat kan je óók over opera’s, of oude musicals. Ik zeg, já. De operette mag blijven en dat zie je natuurlijk ook aan het succes van André. Je doet de mensen er een plezier mee. We spelen voor een zaal die altijd voor negentig procent is gevuld, of zelfs helemaal vol zit. Dat is toch hartstikke leuk? En daar zie je echt niet alleen maar grijze permanentjes, waar niets op tegen zou zijn maar wat mensen wel eens denken, maar ook donker haar.”

Bestaan de ’3 Baritons’, met HENK POORT en MARCO BAKKER eigenlijk nog?

,,Ik heb op een gegeven moment zo’n beetje de stekker eruit getrokken omdat de formule wat was uitgewerkt. Mensen wisten het nu wel, de 3 Baritons bleken steeds moeilijker te verkopen. Dan ga je trekken aan een dood paard. Maar afgelopen jaar waren we ineens weer helemaal hot. Bij Lowlands hebben we wel een uur aan één stuk op het podium gestaan, voor een uitzinnige menigte. We mochten niet meer weg! Toen dacht ik:’ We zijn er weer, we leven nog!’ Het was toen een beetje te laat voor de planning van het nieuwe seizoen, maar we zijn absoluut van plan dit jaar weer bij elkaar te komen. En volgend jaar, als Marco tachtig wordt, willen we een tour maken met vijftig voorstellingen! Het wordt een aubade aan die gekke Marco met zijn prachtige stem.’

Mocht hij niet meedoen met ‘Wiener Melange’?

,,Ik kijk wel uit, veel te veel concurrentie.”

Waarom ben je nooit gevraagd het Nieuwsjaarsconcert, dat rechtstreeks uit Wenen wordt uitgezonden, te presenteren?

,,Na JOOP VAN ZIJL kwam EDWIN RUTTEN. Ja, daar had ik ook kunnen staan. Maar het is een keuze van de NOS, hè? Joop was een instituut en Edwin weet heel veel van klassieke muziek. Ik ook, maar ik heb altijd iets populistisch aan me hangen. Daar krijgt de intellectuele kunstminnaar weleens koudwater vrees van: ‘Oh, gaat die Smid weer staan babbelen.”

Maar je was een gewéldige verteller in programma’s als ‘God in de lage landen’ en de ‘Canon van Nederland’!

,,Ik was er ook dolgraag mee doorgegaan, maar die programma’s zijn me gewoon afgepakt. Het voelde of ik geamputeerd werd. Ook ‘Una Voce Particolare’, een afvalrace tussen jonge zangkandidaten, werd na twaalf seizoenen stopgezet. Er moest wat anders komen.”

Heeft men je onderschat?

,,Die vraag moet je niet aan mij stellen. Op een gegeven moment krijg je te horen dat men het wel met je gezien heeft, dat ze je trucjes nu wel kennen. Alsof ze de trucjes van PAUL WITTEMAN, die nu 72 is, of IVO NIEHE, die vijfendertig jaar hetzelfde programma mag maken, níet door heeft!? Ik heb met ‘Una Voce’ prachtige talenten afgeleverd, jónge mensen die nu bij de grote operahuizen over de hele wereld zingen, en heel graag was ik nog vijf jaar doorgegaan. Maar nee, dus.”

En dat laat je gebeuren?

,,Wat moet ik? Wat kan ik er tegen doen? Zeuren? Ik ben al lastig genoeg. Ik ben geen makkelijke man. Hé, zou dat het zijn?”