Entertainment/Film
486768086
Film

Filmrecensie

Diepmenselijke verleidingen in ’Avec amour et acharnement’

Sara (Juliette Binoche, r) begint een affaire met haar ex Francois (Grégoire Colin).

Sara (Juliette Binoche, r) begint een affaire met haar ex Francois (Grégoire Colin).

Hun liefde is echt, maar niet onaantastbaar. Toch doen de eerste scènes van Avec amour et acharnement anders vermoeden. Dobberend in zee en vrijend in bed lijken Sara (Juliette Binoche) en Jean (Vincent Lindon) genoeg te hebben aan elkaar. Tot zij opnieuw haar vroegere minnaar François (Grégoire Colin) tegen het lijf loopt in deze film van de bekroonde Franse regisseur Claire Denis.

Sara (Juliette Binoche, r) begint een affaire met haar ex Francois (Grégoire Colin).

Sara (Juliette Binoche, r) begint een affaire met haar ex Francois (Grégoire Colin).

  • Wat: drama, romantiek
  • Regie: Claire Denis
  • Met: Juliette Binoche, Vincent Lindon, Grégoire Colin

Het gegeven van een verboden driehoeksverhouding mag dan klassiek zijn, de aanpak van Claire Denis is dat niet. Haar tweede verfilming van een boek van Christine Angot – na Un beau soleil intérieur (2017) – is geen moralistische vertelling. Kalm en zonder sentimentaliteit observeert de regisseur hoe Sara toegeeft aan de verleiding die François vertegenwoordigt. Het zet haar toch al volle leven op z’n kop, net als dat van Jean.

Is het de lust die haar bevangt? Het verlangen naar spanning en avontuur? De behoefte om ooit gedeelde intimiteit te herbevestigen? Of een keuze om vrij te zijn en haar leven ten volle te leven, ongeacht de consequenties? Haar hart volgend, lijkt Sara zelf ook verbaasd als zij verzucht: „Daar gaan we weer...”. Haar discutabele stap doet weinig af aan haar gevoelens voor Jean, al ziet hij dat begrijpelijkerwijs anders. Wanneer hij achter haar bedrog komt, concludeert hij dan ook onheilspellend: „Je hebt de engel in mij leren kennen. Nu zul je kennis maken met mijn duivel.”

Avec amour et acharnement werpt prikkelende vragen op zonder gemakkelijke antwoorden te verschaffen. Met een camera die hen vaak dicht op de huid zit, krijgen Binoche en Lindon intussen de ruimte om alles uit hun rollen te halen in dit gecompliceerde, diepmenselijke en door en door Franse liefdesdrama.

✭✭✭ 1/2 (3,5 uit 5)