Entertainment/Film
703733222
Film

Filmrecensie

Alleen maar slachtoffers in ’Les intranquilles’

Kunstenaar Damien (Damien Bonnard) wordt steeds manischer in ’Les intranquilles’.

Kunstenaar Damien (Damien Bonnard) wordt steeds manischer in ’Les intranquilles’.

Krijgt Damien zin om een stuk te zwemmen, dan springt hij gewoon de zee in. Ook als zijn zoontje daarmee achterblijft in een dobberend bootje. In de openingsscène van Les intranquilles moet de knul helemaal zelf terugvaren naar de kust. Heeft zijn vader een vrolijke spontane uitspatting, of kijken we naar een tikkende tijdbom?

Kunstenaar Damien (Damien Bonnard) wordt steeds manischer in ’Les intranquilles’.

Kunstenaar Damien (Damien Bonnard) wordt steeds manischer in ’Les intranquilles’.

  • Wat: drama
  • Regie: Joachim Lafosse
  • Met: Damien Bonnard, Leïla Bekthi, Gabriel Merz Chammah

Dat echtgenoot Leïla zich duidelijk zorgen maakt, blijkt steeds terechter in dit snijdende drama. Damien slaapt weinig, schildert zich een slag in de rondte en begint ongemakkelijk manische trekjes te vertonen. Les intranquilles is zo’n drie kwartier bezig wanneer de aap uit de mouw komt. Het blijkt niet de eerste keer te zijn dat dit gebeurt. Leïla staat machteloos. Ze hoopt nog op tijd te zijn om haar echtgenoot tot rede te brengen, maar misschien moet ze ook wel erkennen dat er - opnieuw - professionele hulp nodig is.

Regisseur Joachim Lafosse (A perdre la raison) zet met pijnlijk veel nuance een situatie neer die alleen maar slachtoffers kent: een vrouw die tegen de grenzen van haar zorgzaamheid aanloopt, een zoontje dat in de heisa over het hoofd wordt gezien, en een man die aan alle kanten merkt hoe zijn omgeving hem wantrouwt. Les intranquilles is geen film die daar oplossingen voor aandraagt. Maar inleving is er des te meer. Naast het sterke scenario zijn het vooral hoofdrolspelers Damien Bonnard en Leïla Bekhti die voelbaar maken hoe ontregelend een mentale stoornis kan worden.

Fabian Melchers

✭✭✭✭ (4 uit 5)