’Hors normes’: warme feelgoodfilm

— Wat: drama

— Regie: Olivier Nakache, Eric Toledano

— Met: Vincent Cassel, Reda Kateb, Benjamon Lesieur

Bruno (Vincent Cassel, rechts) en Malik (Reda Kateb) geloven in een onconventionele aanpak in ’Hors normes’.

Bruno (Vincent Cassel) biedt in Hors normes een thuis aan zware autisten, met wie reguliere instellingen zich geen raad weten.

Zijn organisatie doet dat met hulp van een andere groep die overal buiten de boot valt: kansloze jongeren. Zij worden door vriend en collega vriend Malik (Reda Kateb) opgeleid om Bruno’s cliënten in een huiselijke setting de benodigde 1-op-1 begeleiding te bieden. Win-win, toch?

Helaas zijn twee Franse inspecteurs voor de gezondheidszorg daar in deze op feiten gebaseerde film nog niet zo zeker van. Sluiting dreigt. Want Bruno heeft geen vergunning, zijn medewerkers hebben geen diploma’s en volgens vaste protocollen werkt dit clubje ook al niet. Daar staat tegenover dat hun intensieve en liefdevolle aanpak werkt. Vaak zelfs bij de meest hopeloze gevallen.

Vincent Cassel en Reda Kateb winnen met hun idealistische personages vakkundig onze sympathie. Intussen zit de camera Bruno in documentairestijl op de hielen, terwijl hij zich van crisis naar crisis spoedt. Olivier Nakache en Eric Toledano, in 2013 verantwoordelijk voor de filmhit Intouchables, doorsnijden zijn wederwaardigheden met gesprekken tussen inspecteurs en verschillende betrokkenen.

Die laatste, nogal uitleggerige scènes vormen duidelijk een onderdeel van de door de makers gebruikte formule. Waarvan ook humor, vertedering en een vleugje romantiek deel uitmaken, samen met de boodschap dat iedereen een menswaardig bestaan verdient. Jammer dat al die afzonderlijke ingrediënten wat in het oog springen. Het Franse regisseursduo slaagt er ook dit keer weer in om een sociaal-realistisch drama om te toveren tot een warme feelgoodfilm.

✭✭✭