Nieuws/Entertainment
766795
Entertainment

’We laten ook haar zwakke plekken zien’

Carine Crutzen speelt Neelie Kroes

Carine Crutzen

Carine Crutzen

Een toneelstuk over oud-minister en voormalig eurocommissaris Neelie Kroes gaat zaterdag in Almere in première. In ’NEELIE!’vertolkt Carine Crutzen de vroegere topvrouw. „Ik sprak Kroes niet aan toen ik de kans kreeg, ze zou mij toch niks vertellen.”

Carine Crutzen

Carine Crutzen

De actrice verwacht niet dat Kroes zelf komt kijken, vertelt ze aan het ANP. „We hebben haar laten weten dat we dit gingen spelen, dat is voor kennisgeving aangenomen, maar er is geen contact met haar geweest. Ik denk wel dat ze vrienden stuurt.”

Crutzen heeft Kroes ook nooit ontmoet. „Ik ben wel in De Balie in Amsterdam geweest toen ze er in het openbaar werd geïnterviewd. Na afloop dacht ik: Zal ik naar haar toegaan en zeggen: ’Ik ga u spelen’? Ik heb het toch niet gedaan. Ik dacht: ’Ze gaat mij toch niks vertellen, ik ga hier niks uithalen.’ Het zou misschien zelfs verstorend hebben gewerkt.”

Zwakke plekken

Crutzen bereidde zich voor door de twee biografieën over Kroes te lezen, net als interviews met haar, en geluids- en beeldmateriaal te bestuderen. „Hoe praat ze, hoe beweegt ze? Maar dan zit je nog met kanten van Neelie die bijna niemand ziet. Ze was twee keer getrouwd, ze heeft een kind. Hoe combineerde ze dat? Er zoemen verder dingen rond. Ze was denk ik ook weleens naïef en niet zo verstandig.”

De toeschouwers krijgen daarom niet alleen de ’sterke’ Neelie te zien. „Natuurlijk heeft ze zwakke plekken, die heeft iedereen. Die kennen we alleen niet. Ik zit niet met haar aan tafel. Maar we zijn er naar op zoek gegaan, met de schrijver en de regisseur. Je kijkt hoe ze dealt en reilt en zeilt en dan kun je de andere Neelie gaan vermoeden: zo zou het kunnen zijn.”

Vrouwelijkheid

Crutzen vindt de rol razendinteressant en actueel: „Er zijn nog steeds weinig van deze vrouwen. We zitten nog altijd met de discussie over het glazen plafond, over vrouwen die minder ambities zouden hebben dan mannen, die minder over zouden hebben voor een loopbaan en die ook geneigd zijn zich af te vragen „Ben ik wel klaar voor deze baan?”, terwijl mannen meteen zeggen: „Ja hoor, dat doe ik.”

Het stuk van Theatergroep Suburbia, geschreven door Léon van der Sanden en geregisseerd door Julia Bless, begint bij de jeugd van Kroes, als dochter van een Rotterdamse vervoersondernemer. „Een milieu van niet lullen, maar poetsen”, weet Crutzen. „Toen ze carrière ging maken, benadrukte ze tegelijk haar vrouwelijkheid, met haar pakjes en haar kapsel. Het riep weerstand op. Nog steeds wordt er bij vrouwen anders gereageerd. Jeanine Hennis werd als minister ’defensie-babe’ genoemd. Zo’n bijnaam krijgt een man nooit.”