Nieuws/Entertainment
843854489
Entertainment

Britse perswaakhond wijst klacht Harry over Afrika-artikel af

Prins Harry's klacht over een artikel in de Mail on Sunday uit april is door de Britse perswaakhond afgewezen. Dat heeft de Independent Press Standards Organization (IPSO) donderdag bekendgemaakt.

De prins diende een klacht in over een bericht in de Britse krant dat tijdens zijn reis naar Zuid-Afrika werd gepubliceerd. In het artikel werden kanttekeningen geplaatst bij foto's die Harry van dieren op Instagram had gedeeld. Een paar van deze dieren zouden verdoofd zijn geweest toen ze werden gefotografeerd en een olifant was met zijn poot vastgebonden, schreef de Mail on Sunday. „Als je kijkt naar de spectaculaire foto's die de hertog van Sussex maakte van het Afrikaanse wild dan kun je hem een natuurtalent achter de lens noemen. Maar waar de camera nooit liegt, vertellen Harry's foto's van een neushoorn, olifant en leeuw niet het volledige verhaal."

Harry diende een klacht in omdat in zijn ogen de foto's helemaal niet misleidend waren en dat in de tekst bij de kiekjes duidelijk staat vermeld dat de dieren moesten worden verplaatst. Ook stelde de prins dat hij de foto's had gedeeld vanwege Earth Day en niet om met zijn fotografietalent te koop te lopen. Ook zei hij dat de kiekjes moesten worden geknipt omdat ze anders niet zouden passen in het kader van Instagram.

Monteren

De IPSO oordeelde dat uit de kiekjes en het bijschrift niet blijkt dat de dieren zijn verdoofd of zijn vastgebonden. Ook stelde de waakhond dat de prins de foto's anders had kunnen knippen.

Harry klaagde de afgelopen jaren veelvuldig over artikelen in de Britse tabloids. Vorig jaar nam hij ook juridische stappen nadat onder meer een privébrief van Meghan aan haar vader werd gepubliceerd.