Financieel/Nieuws
1007723
Nieuws

Unilever verkoopt Driehoek groene zeep

Haarlem - Het iconische groene zeepmerk Driehoek is in stilte van eigenaar gewisseld. Voedings- en wasmiddelenproducent Unilever heeft het verkocht aan de Haarlemse ondernemer Marcel Belt van Green Soap Company die het Hollandse merk nieuw leven wil inblazen.

Voor Unilever is Belt geen onbekende. Hij was jarenlang werkzaam bij het bedrijf. Met zijn Green Soap Company wil hij de was- en schoonmaakmiddelenmarkt verduurzamen. „Driehoek pas perfect bij die missie. Unilever heeft dat nooit hardop geroepen, maar Driehoek is een heel duurzaam product.”

Belt nam zelf het initiatief voor de overname. „Een half jaar geleden heb ik Unilever gevraagd wat hun plannen met Driehoek waren en dat ik het merk dat synoniem staat voor groene zeep graag verder zou willen uitbouwen.”

Unilever benadrukt dat het een prachtig Hollands merk is. „Maar we hebben al een groot portfolio aan merken en daarbinnen is Driehoek heel klein”, zegt Fleur van Bruggen van Unilever. „We denken dat het bij Green Soap Company beter tot zijn recht komt.”

De consument merkt vooralsnog weinig van de overname. Belt verwacht dat de groene zeep op alle verkooppunten in de schappen blijft. Hij hoopt het aantal punten bovendien snel uit te breiden.

De grootste verandering is op dit moment dat de productie verplaatst is van de Unilever-fabriek in Denemarken naar de fabriek in Etten-Leur waar Belt ook zijn andere duurzame schoonmaakproducten laat maken. „Dichter bij huis, dus direct al een stukje duurzamer”, lacht hij. In de loop van de tijd verwacht Belt Driehoek nog groener te maken. Zowel in de samenstelling als in de verpakking.