1013524
Financieel

Aandeel Best Buy in de uitverkoop

De koers van Best Buy ging vanmiddag op Wall Street hard onderuit nadat de Amerikaanse winkelketen bekendmaakte een slechter kerstseizoen gedraaid dan vorig jaar. Het past in het patroon van grote retailers in de VS, die alle zeilen moesten bijzetten om consumenten te verleiden. Vooral met de prijs.

Best Buy meldde donderdag dat de omzet in de negen weken tot aan 4 januari 0,9% lager uit is gekomen dan vorig jaar.

De aandelen van de elektronicaverkoper daalden tot wel 19% in de voorbeurshandel.

Best Buy wijt de omzetdaling onder meer aan de keiharde prijsconcurrentie tussen retailers tijdens het shopping season in de VS. Die prijzenoorlog heeft volgens de keten "niet geleid tot grotere vraag bij consumenten" en heeft de resultaten negatief beïnvloed.

De keten staat zeker niet alleen in zijn waarschuwing. Vorige week al moest onder meer winkelketen Sears zijn verwachtingen voor het vierde kwartaal naar beneden bijstellen.

Volgens analisten is er best koopbereidheid bij consumenten, maar alleen tegen de laagste prijs. En doordat internet de prijzen bijzonder transparant maakt, is de concurrentie soms moordend.

Het aandeel Best Buy dook maar liefst 30% omlaag.