1013718
Financieel

Moeilijke tijden voor Ahold

Ahold, het moederconcern van Albert Heijn, heeft in het vierde kwartaal een forse omzetdaling moeten incasseren. Vooral in de VS gingen de verkopen achteruit. Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland bleef nagenoeg stabiel, ondanks de opening van 30 nieuwe winkels. Dat bleek donderdag, bij de presentatie van de omzetcijfers door Ahold.

De omzet in Nederland ging in het vierde kwartaal nog met 0,7 procent omhoog naar 2,7 miljard euro, maar de identieke omzet in winkels die al langer dan een jaar open zijn, daalde met 1 procent. Het marktaandeel van Albert Heijn kwam over heel 2013 uit op 33,8 procent, dat is 0,1 procent hoger dan in 2012.

Ahold kondigde aan de organisatiestructuur in Europa zodanig te veranderen, dat er een grotere focus komt te liggen op de versterking van Albert Heijn in Nederland en de uitbouw van de AH-supermarkten in omringende landen. Bestuurder Sander van der Laan, die eerst de leiding had over de organisatie 'Ahold Europe', gaat zich nu alleen toeleggen op Albert Heijn.

Concurrentie

De supermarktketen heeft in Nederland te lijden onder de toenemende concurrentie van discounters als Lidl en de ,,uitdagende marktomstandigheden''. Bij Albert Heijn was het aantal transacties in 2013 in grote lijnen wel stabiel, maar de omvang van het boodschappenmandje stond onder druk, zo liet de keten weten.

De omzetgroei die in Nederland werd geboekt was vooral te danken aan de online-activiteiten van Ahold, zoals bol.com en albert.nl.

Sandy

In de VS zag Ahold de omzet ten opzichte van het vierde kwartaal in 2012 met 2,1 procent dalen tot 6 miljard dollar, onder meer als gevolg van een ,,krimpende markt voor voedingsmiddelen''. Ook was de vergelijkingsbasis voor de Ahold-supermarkten moeilijk, omdat de winkels eind 2012 profiteerden van de nasleep van de orkaan Sandy. Over heel 2013 ging de omzet met 1,1 procent omlaag.

De omzet voor het gehele Ahold-concern daalde in het vierde, voor winkelketens belangrijke, kwartaal met 4,2 procent tot 7,5 miljard dollar. Tegen constante wisselkoersen, zonder de effecten van koersveranderingen van de euro ten opzichte van de dollar, daalde de omzet met 1,1 procent.

Over heel 2013 daalde de omzet met 0,2 procent tot 32,6 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen was er sprake van een omzetstijging van 2 procent.