Nieuws/Financieel
1021932
Financieel

Creditcard voor $4, hackersbranche floreert

De hackerssector heeft nauwelijks last van de recessie. De prijzen voor gekraakte sites, gestolen creditcards en grote digitale aanvallen op netwerken dalen weliswaar, maar de totale omzet blijft toenemen.

Dat blijkt uit onderzoek dat SecureWorks van pc-maker Dell met de onafhankelijke onderzoeker David Shear heeft verricht. Een persoonsdossier lichten kostte vorig jaar $60 per stuk, nu $25.

Hackers verkopen op grote schaal gestolen creditcards, of duizend malware-aanvallen per stuk of gekraakte computernetwerken zonder dat eigenaren dit beseffen.

Prijsbewust

De criminelen worden ook steeds prijsbewuster. Netwerken in Azië zijn snel te hacken, maar de bendes laten ze vaak gaan: ze zijn niet snel genoeg ten opzichte van de Amerikaanse, die met de rijkere bedrijven en consumenten interessanter zijn op de zwarte markt.

Voor $300 krijg je toegang tot een rekening, inclusief wachtwoord, met een waarde tussen $70.000 en $150.000. Vandaaruit lopen de prijzen op.

 

Het tarief voor een Amerikaanse creditcard is door het grote aanbod al gezakt naar $4. Daarbij houdt de Europese betaalkaart zijn waarde in het zwarte circuit. Vooral omdat winkelbedrijven daar minder wantrouwend zijn tegenover creditcards van Europese eigenaren.

Miljoenenfraude

Af en toe wordt de handel in die onderwereld zichtbaar, zoals in juli toen de FBI twee bekende Russische hackers arresteerde die samen 160 miljoen credit- en betaalkaartgegevens hadden gestolen en aangeboden.

Drie bedrijven werden alleen al voor $300 miljoen gedupeerd, zo bleek uit de aanklacht, honderdduizenden consumenten verloren hun tegoeden maar ook hun persoonsgegevens en sociale zekerheidsgegevens aan Russische criminelen, die daarmee uitkeringen kunnen aanvragen.

De bendes blijken met de creditcardgegevens zelf massaal goederen in te kopen en die op digitale marktplaatsen vrij onopvallend net onder de marktprijzen aan te bieden.

De wereld met spammails lijkt al afgegraasd, omdat consumenten er nauwelijks op zouden klikken. Cyberbendes boekten volgens deze studie echter over twee jaar $4,2 miljoen winst.