Nieuws/Financieel
1027968343
Financieel

Minder verlies TomTom door kleinere consumententak

AMSTERDAM (ANP) - Navigatiespecialist TomTom heeft in het eerste kwartaal van dit jaar minder navigatiesystemen aan consumenten verkocht, maar juist meer diensten aan zakelijke klanten afgezet.

Daar profiteerde het bedrijf van, want op die laatste zaken zit een hogere winstmarge. Door ook de kosten te verlagen wist het bedrijf het verlies te terug te dringen ten opzichte van een jaar eerder.

TomTom haalde net als in de eerste drie maanden van vorig jaar een omzet van 131,2 miljoen euro. Het aandeel van consumentenproducten in die omzet daalde echter van ruim 30 procent naar iets meer dan 20 procent.

"Meevallende omzet en gunstige kasstroom"

Dit vindt DFT-verslaggever Wouter van Bergen:

„Omzetten bij TomTom vielen op het eerste gezicht licht mee ten opzichte van verwachtingen van analisten. Al was de groei ten opzichte van begin 2020 bij het onderdeel dat navigatiesysteem dat levert aan automakers te danken aan aanpassingen aan de waarde van contracten die vorig jaar werden gedaan vanwege corona. Ook de netto-kasstroom, was met 4 miljoen euro negatief iets beter dan voorzien, wat gunstig was. De pandemie deed zich voelen bij het onderdeel dat navigatiekastjes voor consumenten maakt, waar de omzet met een derde afnam. Goddijn bevestigde de verwachting voor het hele jaar 2021, waarin TomTom uiteindelijk met een positieve kasstroom verwacht.”

Volg @woutervanbergen op Twitter.

Dat leidde tot een lager nettoverlies van 11,5 miljoen euro in plaats van de min van 62,8 miljoen euro van vorig jaar.

Voor heel 2021 houdt TomTom vast aan zijn verwachtingen van een groeiende omzet, waarbij de tak voor zakelijke klanten de hoofdmoot van die omzet verzorgt.

Door de chiptekorten in de auto-industrie en het feit dat er daardoor minder auto’s worden gebouwd, verwacht TomTom dat het zwaartepunt van zijn jaar pas na juni komt te liggen.