Nieuws/Financieel

China klap voor cognac en dure pakken

China zorgt voor hoofdpijn bij luxemerken. Zowel sterkedrankmaker Rémy Cointreau als het luxe mannenmerk Hugo Boss waarschuwden dinsdag voor tegenvallers als gevolg van de lagere groei in het Aziatische land.

Het Franse concern Rémy Cointreau, maker van onder meer Rémy Martin-cognac, waarschuwde dat de winsten onder druk staan door een lagere economische groei in China. De likeurenmaker verwacht een sterke daling in de verkopen, nu Chinese winkeliers eerst hun voorraden opmaken.

Stormachtig

Het Duitse luxe kledingmerk Hugo Boss kwam met een soortgelijke mededeling. Het bedrijf heeft zijn brutowinstdoel voor 2015 laten vallen, mede als gevolg van minder goede omstandigheden in China.

Luxebedrijven maakten lange tijd een stormachtige groei door in China, door de honger van de steeds groter wordende middenklasse naar luxegoederen. Maar dit jaar zijn de geluiden anders, want Rémy Cointreau en Hugo Boss zijn zeker niet de enigen die klagen over de omstandigheden.

Dubbelcijferig

Dat heeft niet alleen te maken met de lagere economische groei van China. Waar het land al bijna gewend was geraakt aan dubbelcijferige groei, wordt dit jaar 7% groei voorzien.

Maar daarnaast heeft de nieuwe president van China, Xi Jinping, de aanpak van corruptie als speerpunt heeft. Daarbij hoort ook een beperking van luxe giften die ambtenaren elkaar geven, mogelijk in ruil voor diensten.