Nieuws/Financieel

Drie herbeleggingstips

Er is dan eindelijk een bod gedaan op softwarefabrikant Unit4. Aandeelhouders pakken een mooie premie, maar worden tegelijkertijd met een herbeleggingsprobleem opgezadeld. Drie beleggingsalternatieven in de spotlights.

Unit4 is een topbedrijf dat tegen een aantrekkelijke premie van de beurs wordt gehaald door private equityhuis Advent. Eerder dit jaar lijfde deze partij ook al het beursgenoteerde Mediq in. Unit4 draait bijzonder goed en gaat een zeer goede toekomst tegemoet. Dit toekomstbeeld wordt beleggers ontnomen en er zal met een weer wat dikkere portemonnee een zoektocht gestart moeten worden naar vergelijkbare beleggingen. Dood geld Op deze koers van iets boven de €38 lijkt een belegging in Unit4 voorlopig dood geld. Alle private equity partijen hebben een bod kunnen doen en wilden niet hoger gaan. Advent verwacht de overname in de eerste helft van 2014 af te ronden en dat kan dus nog wel een halfjaar duren. Mogelijk dat de prijs nog wat opgehoogd wordt of dat alsnog een strategische koper opstaat, maar beter lijkt het verder te gaan winkelen. Worden de vrijkomende gelden echter verkeerd aangewend dan is een dergelijke overnamepremie ook weer zo door het putje gespoeld. Overname niet nodig Beleggers zullen net als private equity naar kwaliteit moeten kijken in deze beurs. Kwaliteit van producten en management en een marktpositie die garant staat voor een stabiele kasstroom en dividenduitkering is één. Daarnaast is het zaak goed onderzoek te doen naar de groeikansen van bedrijven. Aandeelhouders Unit4 hadden ook zonder bod gekund. Het is dus helemaal niet nodig dat gezocht wordt naar overnamekandidaten. Zoek naar groeipotentieel Het Damrak kent veel goede ondernemingen, maar weinig aandelen hebben nog een groot opwaarts koerspotentieel vergelijkbaar met Unit4. Koersen zijn vaak al behoorlijk gestegen, maar dat mag geen reden zijn bepaalde aandelen te mijden. Advent biedt immers ook nog ruim boven de laatste beurskoers. En wie bij het eerste overnamegerucht Unit4 niet meer interessant vond na het eerste ritje van €29 naar €32 heeft toch een wat naar gevoel in de buik. Het is natuurlijk wel zaak naar de waardering te kijken, maar groeikansen zijn nog veel belangrijker. Handjevol kansen Een eerste kanshebber op een verdere stijging is TKH uit Haaksbergen. Het bedrijf heeft sterke marktposities op het gebied van onder meer beveiliging, glasvezeltechniek en bandenbouwsystemen.  Bij deze laatste activiteit is TKH wereldmarktleider en hier is sprake van een grote opportuniteit. Nog veel bandenfabrikanten ontwikkelen hun machines zelf, maar neigen steeds meer naar outsourcing. Bovendien is het huidige machinepark sterk verouderd. De derdekwartaalcijfers van TKH toonden aan dat de resultaten weer verbeteren. Wie bedenkt dat het bedrijf nog altijd een kwart van zijn omzet in Nederland behaalt en hier sterk afhankelijk is van de zwakke bouwmarkt ziet ook de kansen. TKH werkt hard aan verdere geografische expansie en naar een verbreding van het productarsenaal. De koers staat op een all time high maar het bedrijf heeft goed nagedacht over zijn toekomst. Een k/w van 13 voor 2014 is niet teveel betaald.   Een tweede kanshebber is TenCate. Vooral de afdeling composieten heeft grote kansen waar het gaat om de behoefte aan lichtgewicht materiaal vanuit de vliegtuig- en automobielindustrie. TenCate had de afgelopen jaren - en heeft nog steeds - flink te lijden onder de overheidsbezuinigingen. Het bedrijf is voor ruim de helft afhankelijk van publieke investeringen, bijvoorbeeld in brand- en kogelwerend materiaal en dijkbescherming. TenCate werkt er evenwel hard aan de private klanten meer gewicht te geven. Met opdrachtgevers als Boeing en Airbus gaat dat deels ook vanzelf. Verder heeft TenCate de balans recent sterker gemaakt. Op basis van de consensusraming voor 2014 bedraagt de k/w voor 2014 een niet geringe 15, maar TenCate zou heel goed positief kunnen verrassen. Het heeft de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd in productontwikkeling en heeft sterke marktposities.   Vliegtuigbouwer Airbus kan de vraag niet aan. Het orderboek puilde al uit en daar zijn recent op de vliegshow in Dubai weer grote opdrachten bij gekomen. De markt voor vliegtuigbouwers is booming business, vooral als gevolg van de opkomst van vliegtuigmaatschappijen uit het Midden-Oosten. Voor 2014 ligt de k/w op 14,5 en de waardering zal de jaren daarna dalen richting de 10. Niet duur voor een speler met zo’n dominante marktpositie naast Boeing. Auteur heeft een positie in TKH en Ten Cate.