Nieuws/Financieel

Zwakkere groei Nestlé in opkomende markten

Nestlé kampt net als Unilever met een zwakkere groei in opkomende markten en aanhoudende zwakte in Europa. Bovendien heeft de Zwitserse onderneming in toenemende mate last van concurrentie voor zijn Nespresso-koffie van goedkopere capsules en pads. Dat blijkt uit de omzetcijfers over de eerste 9 maanden van dit jaar die 's werelds grootste voedingsmiddelenproducent donderdag naar buiten bracht.

Met een autonome groei van 4,4 procent kwam de totale omzet uit op 68,4 miljard Zwitserse frank (55,3 miljard euro). Analisten rekenden in doorsnee op een groei van 4,5 procent. Voor het hele jaar rekent Nestlé op een autonome omzetgroei van circa 5 procent ,,in combinatie met betere winstmarges en een hogere winst per aandeel bij constante wisselkoersen''. Nestlé slaagde er sinds 2009 elk jaar in om de langetermijndoelstelling van 5 à 6 procent autonome groei te halen.

Nestlé realiseerde in tegenstelling tot Unilever en PepsiCo wel een hoger groeitempo in opkomende markten in het derde kwartaal. Exclusief overnames nam de omzet in Azië, Ocenanië en Afrika met 5,6 procent toe. Dat is een groeiversnelling ten opzichte van 5 procent in het eerste halfjaar. Unilever maakte op 30 september bekend dat de omzetgroei in het derde kwartaal afnam door een verslechtering in opkomende markten in Azië. PepsiCo realiseerde in die periode een omzetgroei van 6 procent in Azië, het Midden-Oosten en Afrika, een stevige afkoeling ten opzichte van de groei van 14 procent in het tweede kwartaal.

De Italiaanse krant La Repubblica meldde donderdag dat Nestlé een overnamebod heeft uitgebracht op Ferrero, de producent van onder meer Nutella. Nestlé weigerde commentaar op ,,marktgeruchten'', terwijl een woordvoerder van Ferrero ontkende een bod te hebben ontvangen. ,,Het bericht is ongegrond. Ferrero staat niet te koop'', stelde hij.