Nieuws/Financieel

China tempert drankverkoop

Grote internationale drankverkopers hebben de verkoop van sterke drank in de afgelopen maanden zien afvlakken of dalen. Dat was vooral het gevolg van beperkte groei in Azië. Dat blijkt uit cijfers die het Britse Diageo en het Franse Rémy Cointreau donderdag bekend hebben gemaakt.

Diageo, de maker van onder meer Johnnie Walker Whisky en Smirnoff vodka, meldde een omzetstijging van 3 procent over het derde kwartaal, lager dan de verwachting van analisten. Met name in China was er sprake van bescheiden groei. In heel Azië ging de omzet met 0,6 procent omhoog, terwijl in Latijns-Amerika sprake was van een stijging met 11 procent. In de VS gingen de verkopen met ruim 5 procent omhoog en in West-Europa daalde de omzet juist met 1,1 procent.

Rémy Cointreau melde een omzetdaling van 6,3 procent over de eerste 6 maanden van zijn boekjaar. Op autonome basis ging de omzet met 3,6 procent omlaag, voornamelijk als gevolg van een lagere groei in China. Het concern, de maker van onder meer Rémy Martin-cognac en Cointreau, liet wel weten overtuigd te zijn van de gezonde ,,fundamenten'' van de Chinese markt.

Volgens analisten heeft de Chinese overheid verscheidene maatregelen genomen die de drankverkoop in het land temperen. Het gaat onder meer om het inperken van uitbundige giften die hoge ambtenaren en zakenlieden elkaar gaven.