1044941
Financieel

Ahold-dochter Peapod zet versnelling in

Ahold’s Amerikaanse internetdochter Peapod is bezig aan een indrukwekkende opmars. Voor het einde van het jaar moeten er minstens 100 afhaalpunten zijn in de Verenigde Staten. Daarmee wil de Ahold-dochter zijn concurrenten een stap voor zijn.

Het betekent een investering van miljoenen dollars. Iedere week zullen twee tot zes nieuwe afhaalpunten worden geopend. Daarmee lijkt Peapod een draai te maken. Het bedrijf was in eerste instantie louter gericht op het bezorgen van boodschappen. Nu worden de supermarkten voorzien van afhaalpunten. Daarmee kan de consument zijn boodschappen voortaan afhalen in de verschillende formules van Ahold: Stop & Shop en Giant. Een jaar geleden werd het eerste afhaalpunt geopend bij een Stop & Shop in Abington. Nu zijn het er meer dan 80.

Net als in Europa wordt er ook in de VS volop geëxperimenteerd met het bezorgen en afhalen in allerlei variaties. „Het is interessant hoe het Amerikaanse kopers reageren”, zegt Mike Brennan, senior vice president en chief operations officer van Peapod die de afgelopen weken een charmeoffensief inzette in verschillende Amerikaanse media.

Trendwatchers

Verschillende trendwatchers valt de vaart van Peapod ook op. Voor de Amerikaanse columnist Thomas Heath van de Washington Post bleek het een volledig nieuw fenomeen „Nou wist ik niet direct dat Giant benzine verkocht”, schreef hij afgelopen week nadat hij een bezoekje bracht aan de supermarkt. „Maar toen ik er ging tanken ontdekte ik zelfs iets vreemders. Het benzinestation was omgebouwd tot een drivethrough kruidenierswinkel voor online bestellingen. Een werknemer van Giant legde je boodschappen gewoon in de achterbak. Je hoeft niet eens je gordel af te doen.”

Ahold heeft ambitieuze plannen. Peapod begint serieus voet aan de grond te krijgen in de regio’s Chicago, New York City, New Jersey en de Delaware. Het Nederlandse bedrijf wil zijn online verkoop van Peapod en Albert.nl laten groeien naar een omzet van €1,5 miljard in 2016. Om die doelstelling te bereiken moet nog veel werk verricht worden. Maar de start is er. Gemiddeld bestelt de Amerikaanse consument voor $155 dollar aan boodschappen bij de bezorgdienst van Peapod. Bij de pick-up-points is dat $115 per kassabon. Een klant laat weten nog maar één keer per maand naar de supermarkt te gaan. „En als ik dat doe, geef ik altijd meer uit dan ik wilde.”

Fooi

En afhalen is een stuk goedkoper dan bezorgen. Voor het bezorgen wordt een bedrag in rekening gebracht van 7 tot 10 dollar. En in de VS wordt er gemiddeld een fooi gegeven van 5 dollar.

Maar haast moet je niet hebben. Peapod is er niet voor de impulsaankopen. Het duurt zeker 24 uur voordat een bestelling wordt bezorgd of afgehaald kan worden. Klanten moeten aangeven op welk tijdstip ze hun boodschappen willen afhalen. Dat is volgens een medewerker van het bedrijf wat de huidige klant wil. „Een halve dag wachten op bezorging is net zo vervelend als een halve dag wachten tot de loodgieter komt. Het is tijd die je beter kunt besteden.”

Rendabel

Toch loeren er gevaren voor Peapod dat marktleider is met online boodschappen doen in de VS. Amazon lijkt plannen te hebben op de levering van kruidenierswaren met Amazon Fresh. Daartoe wil het kluisjes langs invalswegen gaan inzetten. Ook Relay Foods en Safeway zitten niet stil. Maar Peapod gelooft in zijn missie. Voglens een woordvoerder: „Gebaseerd op de eerste resultaten zijn we optimistisch gestemd dat er een groeiende vraag ontstaat voor de afhaalpunten”, laat een woordvoerder van Peapod weten. „De meeste afhaalpunten zijn pas kort open en we zitten nog een leercurve wat betreft klantenbehoefte en het rendabel maken van de business.”