Nieuws/Financieel

Nederlandse werknemer lijdt aan schromelijke zelfoverschatting

Nederlandse werknemers hebben een flink hoge pet op van zichzelf. Gevraagd naar hun vermogen tot samenwerken, klantgericht zijn en resultaatgerichtheid, schatten zowel mannen als vrouwen hun kwaliteiten hoger in dan hun managers of collega’s doen. Vooral mannen lijden aan ernstige zelfoverschatting.

Zo blijkt uit onderzoek van PiCompany, dat werd uitgevoerd onder meer dan 10.000 werknemers en hun leidinggevenden. Het grootste verschil in perceptie vonden de onderzoekers op het punt van resultaatgerichtheid. Ongeveer driekwart van de mannen vindt dat zij hierin uitblinken, terwijl bijna de helft van hun chefs op dit vlak ontevreden over hun competentie is. Naaste collega’s delen de mening van de manager.

Ambtenaren en bankiers

Uitgesplitst naar de diverse branches, ontdekten de onderzoekers dat ambtenaren en bankiers het slechtste zicht hadden op de eigen kwaliteiten.

Volgens Alette Ducro, directeur bij PiCompany, twijfelen mannen nauwelijks aan hun kunnen, omdat het vragen om feedback veel minder in hun natuur zit. „Zij gedragen zich doorgaans zelfverzekerder en vragen weinig tot geen hulp om zich verder te ontwikkelen. Dit zou echter hun professionele groei wel ten goede kunnen komen”, stelt ze.

Vrouwen stellen zich doorgaans meer open voor advies van derden. „Zij toetsen vaker dan mannen bij hun collega’s of baas of ze de juiste weg bewandelen”, aldus Ducro.

Logistiek

De grootste verschillen in perceptie vonden zij, behalve in het openbaar bestuur en de financiële dienstverlening, in de logistiek. Zo is slechts 19% van de ambtenaren bescheiden over het eigen klantgericht denken, terwijl maar liefst 43% van hun managers hun prestaties op dit vlak als zeer matig beoordelen. In de logistieke sector gaf bijna de helft van de ondervraagden aan goed te zijn in samenwerken. Slechts 27% van hun leidinggevenden is het daarmee eens.

De enige branche waarin de leidinggevenden gemiddeld genomen positiever zijn over de kwaliteiten van het personeel dan de medewerkers zelf, is de zorg. Op het gebied van resultaatgerichtheid beoordeelt hooguit 17% van het zorgpersoneel zichzelf als goed. Terwijl bijna een kwart van hun chefs hen op dit vlak een pluim geeft.