1057899
Financieel

Nog steeds koopwaardig

De prijsverlagingen bij AH zijn geen aanleiding voor ABN Amro om het koopadvies voor Ahold te herzien.

ABN Amro noemt de prijsverlaging van duizend artikelen bij Albert Heijn een normaal onderdeel in de bedrijfsvoering en geen prijsoorlog. De artikelen maken een beperkt onderdeel uit van het totale assortiment dat varieert tussen 20.000 en 30.000 artikelen per winkel. Doel van de actie is vooral om het prijsverschil met Lidl te verkleinen. Niet Lidl is echter de grote concurrent, maar Jumbo, en deze supermarktketen zou niet uit zijn op een prijzenslag. ABN Amro hanteert een koopadvies op Ahold vanwege de verwachte uitkering van overtollige kasmiddelen. De bank berekent dat het concern een nettokaspositie van €3,8 mrd heeft. Daarvan kan €1,8 mrd uitgekeerd worden, maar de bank gaat ervan uit dat het bestuur rustig zal beginnen met €1 mrd. Een van de fiscaal vriendelijke mogelijkheden om dit te realiseren is een zogenoemde 'synthetische aandeleninkoop' of het uitbrengen van een bod op (een deel van) de eigen aandelen. In beide gevallen leidt dit tot een verhoging van de winsttaxatie per aandeel van de bank met 11% in 2015. Een gewone inkoop van aandelen (via de beurs) heeft hetzelfde winstverhogende effect. De uitkering van een contant dividend heeft voor sommige aandeelhouders fiscale consequenties. De bank verwacht bij de derdekwartaalcijfers (14 november) meer details te krijgen. Afhankelijk van de gekozen waarderingsmethode berekent ABN Amro dat het aandeel Ahold een waarde heeft tussen €14,10 en €17,30. Inclusief een verwacht dividend van €0,50 biedt het aandeel zicht op een totaalrendement van 29%, uitgaande van het bereiken in een termijn van twaalf maanden van het koersdoel van €15. De bank verwacht overigens meer kapitaaluitkeringen van Ahold. ABN Amro raadt beleggers dringend aan het aandeel op het huidige aantrekkelijke niveau te kopen.