Nieuws/Financieel
1067806
Financieel

Luxe café moet Toyota verkopen

Met als doel het stoffige imago van zich af te schudden, opent Toyota’s luxemerk Lexus een aantal café’s. De speciale lounges hebben meer weg van een chique huis waarin slechts één auto past. In deze omgeving wil de Japanse autobouwer de recente herontwerpen van een aantal van haar topmodellen showen om zo kopers over de streep te trekken.

In de ’luxe-merken-belevingsruimte’ is koffie te krijgen en ligt een aantal curiositeiten: een paar oude Ray Ban zonnebrillen, een boek van de Amerikaanse schrijver Jack Kerouac. Naast Japan mogen New York en Dubai zich verheugen op de luxe showroom.

„In deze café’s kunnen we mensen de persoonlijkheid van het merk Lexus laten zien, de meer emotionele kant ervan”, aldus Mark Templin, topman bij Lexus International, tegen zakenkrant The Guardian.

Luxe merk

Het luxe merk van de grootste autobouwer ter wereld heeft mooie successen geboekt vanaf het moment dat het 24 jaar geleden in Noord-Amerika haar intrede deed. Maar vergane glorie trekt geen jonge kopers. Zij  associeren met het conservatieve imago van hun ouders.

Templin hoopt dat een hippe, trendy omgeving die hij Intersect noemt, jongeren uitnodigt om naar binnen te lopen. Daartoe zullen in de café’s regelmatig evenementen worden gehouden met ontwerpers, mode, eten en muziek – alles om te laten zien dat de Lexus wel degelijk past bij een coole lifestyle.

Mentaliteit veranderen

In Japan werd de Lexus overigens pas in 2005 geïntroduceerd. Tot dat jaar domineerden de Duitse automerken Mercedes en BMW de Japanse markt, en hoewel een en ander aan het veranderen is, blijven deze merken het goed doen.

Volgens analist Koji Endo van Advanced Research Japan in Tokyo, is dat logisch. „De loyaliteit aan een eenmaal gekozen merk is groot”, zo stelt hij. „Daarnaast is het zo dat jonge, rijke Japanners een importwagen willen hebben en geen auto van eigen bodem.

Bij Toyota houden ze hoop dat die mentaliteit gaat veranderen. De autobouwer domineert de Japanse markt en diegenen die wel voor een Toyota kiezen, kunnen op oudere leeftijd alsnog een Lexus kopen. Punt is wel dat ze daarvoor dan wel het geld moeten hebben. Verder is het openbaar vervoer in Japan, zeker in de grote steden, zo goed geregeld, dat het de moeite niet loont om een wagen aan te schaffen waarvoor ook nog eens een verzekering moet worden afgesloten en parkeergeld moet worden betaald.