Nieuws/Financieel
1068269
Financieel

Kranig Ahold bezint zich op kapitaalteruggave

Ondanks moeizame marktomstandigheden wist Ahold in het tweede kwartaal de omzet en winst zowel in Nederland als de Verenigde Staten licht te laten stijgen. Het supermarktconcern kreeg de markt donderdag na de presentatie van de cijfers over de afgelopen periode op zijn hand door de belofte voor het einde van het jaar meer duidelijkheid te geven over verdere kapitaalteruggave aan beleggers.

Topman Dick Boer liet weten dat er later dit jaar mededelingen zullen worden gedaan over het teruggeven van kapitaal aan aandeelhouders. In een toelichting aan AFN zei Boer dat daarbij niet alleen aan een verdere uitbreiding van het aandeleninkoopprogramma hoeft te worden gedacht. Ahold breidde het lopende programma eerder deze zomer al uit van 500 miljoen naar 2 miljard euro. Er zou daarnaast ook op een andere manier kapitaal kunnen worden geretourneerd, zei Boer. Hij noemde een omgekeerde aandelensplitsing of een speciaal dividend als voorbeelden hoe Ahold dat in het verleden heeft gedaan. Ook sloot de topman nieuwe overnames niet uit.

Ahold steeg donderdag op de beurs in Amsterdam met ruim 5 procent, de scherpste stijging in maanden.

ICA

De omzet van het concern steeg in het tweede kwartaal tegen constante wisselkoersen met 3 procent tot 7,8 miljard euro. Met de invloed van valutaschommelingen meegerekend steeg de omzet met 1 procent. De onderliggende operationele winst, exclusief eenmalige kosten, kwam uit op 338 miljoen euro. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar. Die groei kwam tegen gelijkblijvende wisselkoersen uit op 5,4 procent. De nettowinst daalde met 17,3 procent tot 206 miljoen euro. Dat is voornamelijk het gevolg van de verkoop van het Zweedse ICA, eerder dit jaar.

Boer zei ook tevreden te zijn over de margeverbetering in de afgelopen maanden. De onderliggende winstmarge steeg licht tot 4,4 procent. Verder zei de topman dat Albert Heijn in Nederland en de Aholdwinkels in de VS marktaandeel blijven winnen.

Online-activiteiten

Met onder meer sterke groei van de onlineverkopen en de opening van nieuwe winkels wist Ahold de verkopen in Nederland met 5,6 procent op te voeren. Het groeitempo van de online-activiteiten ligt rond de 15 tot 20 procent, zei Boer. Deze groei ,,kan nog jaren doorgaan'', maar de vraag is wel in welk tempo, voegde de topman toe.

Wat betreft de verwachtingen voor de rest van het jaar zei Boer terughoudend te zijn. De consumenten blijven op de prijzen letten en ook de volumes blijven onder druk staan. De topman van de grootste supermarktketen van Nederland toonde zich niet tevreden met het beleid dat de afgelopen jaren in Nederland is gevoerd. De lastenverzwaring is volgens hem te ver doorgevoerd en er is te veel onzekerheid onder consumenten.

VS

In de VS steeg de omzet met 2 procent tot 6,1 miljard dollar. De omzetstijging in winkels die al langer dan 1 jaar open zijn was 0,5 procent. Ahold voelt wel druk in regio's waar de Amerikaanse bezuinigingen en de zogenoemde sequestration het hardst toeslaan, zoals Washington, aldus Boer. Maar in onder meer de regio New York draaien de winkels volgens hem prima.

De Ahold-supermarkten in Tsjechië en Slowakije presteren matig. Daar daalde de omzet met bijna 5 procent tot 367 miljoen euro. Ahold noemde de marktomstandigheden in dat deel van Europa uitdagend. Boer liet weten dat er ,,verscheidene opties'' worden bekeken voor de verlieslatende activiteiten in Slowakije.