1070363
Financieel

Warren Buffett houdt niet van hagelslag

De nieuwe eigenaren van ’s werelds bekendste ketchupmerk, Heinz, evalueren hun Benelux-bezit. Een aantal merken blijft duidelijk achter qua winstgevendheid. Nieuw management moet de knoop doorhakken: investeren, of verkopen. Betrokkenen noemen dat laatste logisch. „Hagelslag gaat niet onder een ketchup-paraplu opkomende markten veroveren. Het is vooral erg Nederlands”, aldus bankiers met korte lijntjes naar Heinz.

Van het rijtje Roosvicee, Karvan Cevitam, De Ruijter, Venz, Brinta, Kwatta, Wijko Satésaus, Amoy en Honig, hebben alleen de laatste twee internationale schaalgrootte en potentie. Nu Warren Buffett en de Braziliaanse investeerder 3G Capital (ook eigenaar van Burger King en brouwer AB-Inbev) afgelopen juni Heinz voor €18 miljard kochten, hanteren ze de stofkam.

Een eerste teken aan de wand na de deal op 7 juni, kwam dertien dagen later, toen 3G-topman Jorge Paulo Lemann de al vijftien jaar zittende bestuursvoorzitter William Johnson de deur wees. Bernardo Hees, ex-Burger King en 3G-partner, is er inmiddels de baas.

Hees op zijn beurt wisselde elf topmanagers in.

Het volledige artikel is te lezen in De Telegraaf van vandaag.