Nieuws/Financieel
1073697
Financieel

Bedreigingen voor creditcardreuzen

Op de markt voor digitaal betalen voelen creditcardmaatschappijen de toenemende concurrentie van internetondernemingen.

Tegenwoordig kan iedereen overal met zijn creditcard terecht. Visa, MasterCard en American Express hebben vooral door het netwerkeffect en de merknaam een voorsprong op de concurrentie. Zij hebben zodoende een sterke en stabiele concurrentiepositie, wat de winstgevendheid ten goede komt. Maar Morningstar waarschuwt dat er bedreigingen opdoemen. Met de opkomst van draadloos internet zijn de mogelijkheden voor nieuwe concurrenten om een deel van de markt te veroveren toegenomen. PayPal (onderdeel van eBay) is bijvoorbeeld een grote speler op het gebied van onlinebetalingen en breidt daarbij zijn fysieke aanwezigheid uit. Maar ook internetgiganten als Facebook, Google en Apple proberen hun aanwezigheid bij consumenten te benutten om voet aan de grond te krijgen in digitale betalingen. Een mogelijk nog grotere bedreiging voor creditcardmaatschappijen is wet- en regelgeving. Waar in de VS de Wall Street Reform Act en de Consumer Protection Act de onderlinge vergoedingen tussen banken en creditcardmaatschappijen beperken, wil de Europese Commissie meer concurrentie en transparantie op de markt voor betalingen via creditcards en internet. Volgens Morningstar is het moeilijk in te schatten wat de gevolgen hiervan precies zullen zijn. Vooralsnog blijven de grote creditcardmaatschappijen de markten domineren. Morningstar verwacht dat Visa, MasterCard en American Express hun winstgevendheid op peil weten te houden. Toch vindt Morningstar Visa en American Express behoorlijk overgewaardeerd. De fair value van Visa en American Express is volgens de analisten respectievelijk $153 en $66, wat voor beide flink onder de huidige koers is. MasterCard vinden de analisten redelijk gewaardeerd. Morningstar verwacht niet dat de grote creditcardmaatschappijen op korte termijn van hun troon worden gestoten, maar beleggers doen er goed aan om nieuwkomers op de markt en veranderingen in marktaandeel goed in de gaten te houden.