Financieel/Ondernemen

STARTER VAN DE WEEK Hulaaloop laat kleren meegroeien

Babykleding die altijd past

Puck Middelkoop (l) en Emma Zee waren verbaasd dat hun idee voor een circulair kledingabonnement nog niet bestond.

Puck Middelkoop (l) en Emma Zee waren verbaasd dat hun idee voor een circulair kledingabonnement nog niet bestond.

Amsterdam - Veel jonge ouders kunnen erover meepraten: heb je net een leuke outfit voor je kleintje gekocht, is hij of zij er na drie keer dragen uitgegroeid. Emma Zee en Puck Middelkoop liepen tegen dit probleem aan en bedachten een kledingabonnement dat met de kleintjes meegroeit.

Puck Middelkoop (l) en Emma Zee waren verbaasd dat hun idee voor een circulair kledingabonnement nog niet bestond.

Puck Middelkoop (l) en Emma Zee waren verbaasd dat hun idee voor een circulair kledingabonnement nog niet bestond.

„Met kleine kinderen ben je constant aan het sorteren welke kleding te klein is”, vertelt Zee uit eigen ervaring. „De vraag is vervolgens wat je ermee doet. Bewaren voor een eventueel volgend kindje of online verkopen? Maar dat laatste kost veel tijd. Voor je een prijs bent overeengekomen, zijn er minstens vier mails over en weer gestuurd.”

De vriendinnen kwamen tot de conclusie dat er een duurzamere, goedkopere en makkelijkere manier mogelijk moest zijn. „We waren verbaasd dat ons idee voor een circulair kledingabonnement nog niet bestond”, zegt Middelkoop.

Jonge ouders kunnen bij Hulaaloop een abonnement nemen op twee, vier of zes outfits van maat 50 tot en met 92. Zee en Middelkoop stellen de outfits samen en sturen ze op. Als de kleding te klein is, sturen klanten het terug in ruil voor nieuwe combinaties in een grotere maat. In Amsterdam is ook één keer per maand een fysiek ruilpunt. En wellicht volgt in de toekomst een pop-upstore.

Het duo koopt in bij vier Nederlandse kinderkledingmerken. Zee: „De outfits bestaan uit een combinatie van zowel gebruikte als nieuwe kleding. Als de kleding terugkomt wordt het goed gecontroleerd, gereinigd en eventueel hersteld. Daarna gaat het door naar de volgende klant.”

Er is bewust gekozen voor duurdere kwaliteitsmerken, omdat deze kleding na diverse wasbeurten mooi blijft. Desondanks overwegen de kersverse onderneemsters ook een budgetabonnement te gaan aanbieden, zodat de dienst voor meer mensen toegankelijk wordt. „We zullen wel eerst in de markt testen of er behoefte aan is.”

Uit een pilot kwam naar voren dat klanten het vervelend vinden om kleding terug te sturen met vlekken en er daarom heel voorzichtig mee omgaan. Middelkoop: „We willen ouders juist ontzorgen, dus niet dat ze zich druk maken om vlekken. We hebben om die reden de vlekkenkaart bedacht. Klanten mogen elk half jaar drie kledingstukken met vlekken of gaatjes terugsturen. Pas bij het vierde ongelukje vragen we een klein bedrag.”

De onderneemsters wassen nu alle kleding nog zelf en zijn inmiddels echte vlekkenexperts geworden. Voor herstelwerk werken ze samen met het Amsterdamse Gildelab dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt helpt. Zee: „We praten ook met ze over mogelijkheden om afgeschreven kleding een nieuw leven te geven, bijvoorbeeld in de vorm van een verzendzak of slabbetje.”