Nieuws/Financieel
1078861
Financieel

Online vermogensbeheerder start in Duitsland

ABN Amro stapt met Prospery Europa in

AMSTERDAM - Om de Europese groeiambities te realiseren, lanceert ABN Amro een aparte online vermogensbeheerder: Prospery.

Prospery zal debuteren in Duitsland, zo bevestigt ABN Amro. Nadere details maakt ceo Kees van Dijkhuizen vandaag bekend bij de presentatie van de nieuwe kwartaalcijfers. Volgens bronnen rondom ABN Amro moet Prospery een volledig Europese online vermogensbeheerder worden. Dit past in de Europese groeiambities die Van Dijkhuizen en zijn voorganger Gerrit Zalm eerder uitspraken.

Een woordvoerder omschrijft Prospery als ‘de eerste digitale speler in Europa die een totaalpakket biedt voor online vermogensbeheer’: „Het is een digitale vermogensmanager, waarmee de klant zijn vermogen en beleggingen kan beheren. Dit gaat via een uniek digitaal platform in combinatie met een persoonlijk financieel adviseur tegen een vast tarief.”

Van Dijkhuizen herhaalde drie maanden geleden bij de presentatie van de halfjaarcijfers dat ABN Amro in Nederland aan zijn plafond zit. „Wij halen 80% van onze omzet uit Nederland”, benadrukte hij. Voor dit jaar moeten de internationale activiteiten groeien naar 25% van de omzet van de bank. Als ‘organische groeimogelijkheden’ in Europa noemde Van Dijkhuizen indertijd specifiek ‘handelsfinanciering’, maar ook ’vermogensbeheer’: „Wij zijn na Deutsche Bank al de grootse vermogensbeheerder in Europa.”

Europese groei is noodzaak voor ABN Amro, met het oog op de rond 2020 verwachte consolidatiegolf in het Europese bankwezen. Zonder omvangsgroei, wordt ABN Amro het vermoedelijk meest aantrekkelijke én een relatief makkelijk overnamehapje, stellen meerdere analisten die de bank volgen. Vorig jaar klopte het Scandinavische Nordea bijvoorbeeld al eens aan de deur. De toenmalige minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën gaf toen als grootaandeelhouder echter niet thuis.

De lancering van Prospery lijkt de eerste grote stap van ABN Amro om met volledig digitale diensten te groeien in Europa. Op het hoofdkantoor van de bank aan de Amsterdamse Zuidas wordt met lichte afgunst gekeken naar de manier waarop ING vanuit de Bijlmer al enige jaren succesvol organisch in Europa groeit met ING Direct.

Duitsland is de meest logische keuze voor de vuurdoop van Prospery. Het land geldt door het versnipperde bankwezen als een groeimarkt. Tegelijkertijd heeft ABN Amro er al een goede naam, omdat het met Bethmann Bank de derde vermogensbeheerder van Duitsland bezit. Ook in Frankrijk en België heeft ABN Amro met respectievelijk Neuflize OBC en ABN Amro Private Banking al twee grote vermogensbeheerdochters.

Naar verluidt gaat de ambitie met Prospery verder dan de EU-landen waarin ABN Amro al met vermogensbeheer actief is: Duitsland, Frankrijk, België, Luxemburg en Spanje. Van Dijkhuizen heeft ‘landen in noordwest-Europa’ meerdere malen genoemd als groeiregio voor de bank.

Met Moneyou heeft ABN Amro reeds een online consumentendochter die de verdere organische onlinegroeiplannen van de bank kan verwezenlijken. Van Dijkhuizen stelde eerder dat Moneyou hiervoor naast hypotheken, leningen en sparen nog moet worden uitgebreid met een betaalmodule.