Nieuws/Financieel
1081832
Financieel

Nederlandse ’bourgondiërs’ geven Johnnie Walker hoop

Nederland, whiskyland. Niet de oudere man met snor en pijp, maar jongeren en vrouwen maken van ons land „een van de meest ontwikkelde malt whiskylanden ter wereld”. Dat zegt Dirk Van Ham, de country director van Diageo Benelux. ’s Werelds grootste stoker, die merken als Guinness, Smirnoff en Johnnie Walker op de markt brengt, maakte gisteren de jaarcijfers over het gebroken boekjaar 2012-2013 bekend. Waar West-Europa het door crisis en accijnsverhogingen slecht doet, grijpt Nederland juist naar de fles van ’s werelds grootste stoker.

Van Ham: „Een grote groep die eerst speciaalbier en wijn dronk, wendt zich nu tot whisky, rum en andere sterkedrank. Het is net als met de iPad, betaalbare luxe, iets om mee te pronken. De jeugd wil zich onderscheiden als whiskyexpert, kennis overdragen. De Nederlander is een heuse bourgondiër geworden.”

Jenever, toch een oer-Hollands drankje, legt het in de cijfers af tegen whisky en rum. „Bacardi, een onafhankelijk merk, doet het heel goed in mixdrankjes.” Ook de omzet uit wodka valt in de cijfers op. Nederlanders kochten vorig jaar het equivalent van 1,6 miljoen flessen Smirnoff, het merendeel daarvan verwerkt in mixdrankjes. Over de hele sector groeide de wodkaomzet in vijf jaar tijd met bijna 30%. Die cijfers zijn exclusief de belastingvrije verkoop op Schiphol.