Nieuws/Financieel
1085484
Financieel

Google mist voorspellingen van analisten

Google heeft zijn winst in het tweede kwartaal met bijna 15 procent opgevoerd, onder meer dankzij stijgende advertentie-inkomsten. De internetreus stelde beleggers desondanks teleur door de opgelopen verwachtingen niet waar te maken.

Onder de streep resteerde 3,2 miljard dollar in vergelijking met 2,79 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2012. De omzet, uitgezonderd doorverkopen naar partner sites, steeg naar $11,1 miljard, $200 miljoen minder dan waar analisten vooraf op hadden gerekend.

,,Het was een sterk kwartaal. De verschuiving van 1 scherm naar meerdere apparaten waarop onze diensten gebruikt worden, bieden Google enorme kansen'', aldus bestuursvoorzitter Larry Page.

Maar juist van die verschuiving profiteerde Google minder. Advertenties op mobiele apparaten leveren fors minder op dan advertenties op een desktopcomputer.

Afgelopen februari onthulde de zoekmachinereus nieuwe producten voor adverteerders op de mobiele markt. Analist Ross Sandler van Deutsche Bank noemde het nieuwe systeem "één van de grootste veranderingen in het advertentiemodel sinds de start van het bedrijf".