Nieuws/Financieel
1085721
Financieel

Activitst Peltz wil opsplitsing Pepsi

De activistische belegger Nelson Peltz is een campagne begonnen om frisdrank- en koekjesproducent PepsiCo op te splitsen. Peltz wil dat de snackdivisie van het bedrijf samengaat met Mondelez, het vroegere Kraft, en dat de frisdrankpoot wordt afgestoten. De markt voor dorstlessers zou te weinig rendabel zijn.

Peltz’ voorstel is in Pepsi’s boardroom maar matig ontvangen, zo vertelt een bron aan de Financial Times. “Voor Mondelez zou het zeker een goede deal zijn, maar voor Pepsi is het toch vooral een gevaarlijke koop van zo’n $60 miljard. Mondelez presteert al maanden niet naar behoren, en zit vooral op Europese markten. Die groeien nog maar nauwelijks.” Pepsi-topvrouw Indra Nooyi liet al eerder weten niet in te zijn voor “overnames die het hele bedrijf veranderen”.

Oreo

Mondelez is de eigenaar van koekjesmerken LU en Oreo, en van snacks als Tuc en Cote d’Or-chocolade. Ook brengt het de smeerkazen van Philadelphia op de markt. Volgens Peltz hebben 37 van de 40 grootste Pepsi-aandeelhouders, waaronder hijzelf, ook aandelen Mondelez. De aandelen van beide bedrijven gingen gisteren met procenten tegelijk omhoog.