Nieuws/Financieel
1085799
Financieel

Ziggo geeft winst- en omzetwaarschuwing

Kabelaar Ziggo heeft zijn omzet- en winstverwachting voor heel dit jaar naar beneden moeten bijstellen. Het bedrijfsresultaat overstijgt dat van vorig jaar niet meer. De nettowinst is in het tweede kwartaal wel boven verwachting gebleven, met 88,9 miljoen euro, tegen een schatting van 83,7 miljoen en een winst van 64,6 miljoen vorig jaar.

Zijn omzet kwam uit op 391,9 miljoen euro, onder de marktschatting van 395,4 miljoen euro.

Vorig jaar was de kwartaalomzet €389 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat van €221,0 miljoen lag min of meer in lijn met wat marktanalisten gemiddeld voorzagen, tegen €219 miljoen euro vorig jaar.

Die kwartaalresultaten meldt Ziggo donderdagochtend. Het Utrechtse bedrijf heeft minder klanten kunnen vasthouden dan gedacht.

De omzetgroei werd deels geholpen door de aankoop van Esprit Telekom, aanbieder van zakelijke telefonie. Zonder Esprit zou de omzet van Ziggo licht zijn gedaald.

Ziggo-topman Bernard Dijkhuizen kondigt extra investeringen aan en het aanbod van nieuwe mobiele diensten om klanten te winnen.

De marketinguitgaven zullen dit jaar daardoor tussen 330 en 340 miljoen euro uitkomen. Ziggo's organische groei wordt daardoor beïnvloed en komt voor heel 2013 uit op 1% toename, aldus Dijkhuizen.

Eerder rekende Ziggo op een groei van enkele procenten.

Met extra campagnes probeert Ziggo klanten te behouden of terug te halen. Na de zomer komt Ziggo met zijn nieuwe mobiele abonnementen.

Het aantal drie-in-een bundels nam met ruim 7% toe ten opzichte van vorig jaar. 

Ziggo stelt een interimdividend voor van 0,95 euro per aandeel.