Luchtvaartcombinatie Air France KLM zet de kaarten op de ontwikkeling van haar knooppunt in Parijs, in plaats van Schiphol. Woensdag maakte de luchtvaartmaatschappij bekend Transavia Frankrijk verder uit te kunnen bouwen. Bovendien bestelt Air France zestig nieuwe vliegtuigen voor routes binnen Europa, plus opties voor nog eens zestig. Met deze Airbus A220 kunnen ook routes met minder dikke passagiersstromen worden gevlogen; het traditionele bedrijfsmodel van KLM. Dat zit door de groeistop op Schiphol echter klem. „We zullen samen met de vakbonden moeten kijken hoe we de kosten in de hand houden. De aangekondigde groei op Schiphol naar 540.000 vliegbewegingen geeft iets perspectief”, zegt president-directeur Pieter Elbers. Kwart nog voor KLM Volgens de afspraak bij de overname in 2003 van fair and balanced, voert Air France 60% en KLM 40% van de vluchten uit. Met de verhouding tussen de bestellingen is echter af te leiden dat de komende jaren de groei grotendeels plaats zal vinden in Frankrijk. In totaal krijgt KLM nu 25% van de nieuwe vliegtuigen, waar dat bij Air France 75% is. Hiermee neemt topman Ben Smith een risico. Want uit de halfjaarcijfers blijkt dat Air France over het eerste halfjaar een operationeel verlies leed van €113 miljoen. „De nieuw A220’s zijn efficiënter, maar de totale investering bedraagt $5,4 miljard. Wij vragen ons af hoe Air France dit gaat financieren”, reageert Jasper Jansen van de Vereniging van Effectenbezitters. „Hoewel de resultaten van Air France wel iets aantrekken, is er een enorm gat tussen hen en KLM. Er moet namelijk ook nog bespaard worden, met name aan de Franse kant. Dit bij elkaar kan weer tot spanningen leiden.” Boksring Air France KLM stelt daarbij op Europese routes last te hebben van moordende concurrentie. Met de nieuwe A220’s geeft Air France zich nog meer bloot in deze boksring. „Als de groei bij het verlieslatende bedrijfsonderdeel komt te liggen, dan loop je het risico op een nog verlieslijdender operatie. Je kunt je afvragen of dat een zinvolle strategie is”, zegt voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie. Hij was jarenlang werkzaam voor KLM. De afgelopen jaren waren er veel spanningen over de ontwikkeling van KLM, waar Air France stilstond. Castelein wijst erop dat de luchtvaartcombinatie verder gaat, terwijl de politiek in Nederland maar blijft talmen over de toekomst van Schiphol: „Het kabinet moet met een doortastende en strategische luchtvaartvisie komen.” Bovendien wordt Transavia Frankrijk ook uitgebouwd, mogelijk met meerdere bases in Frankrijk. Het Nederlandse Transavia blijft hier echter buiten, waardoor er nog meer groei richting Air France zal gaan. Om hoeveel vliegtuigen de uitbreiding zal gaan is nog niet duidelijk, zegt een woordvoerder van Air France KLM. Transavia vliegt met Boeing 737, maar die zijn tot nu toe niet besteld door ceo Smith. Bovendien is fabrikant Boeing in grote problemen gekomen door de problemen met de 737-Max, waarvan de productie deels stil ligt. Smith lijkt voor Air France in ieder geval Airbus te prefereren. De A220 was tot voor de kort de CS-serie van de Canadese vliegtuigbouwer Bombardier. Smith werkte jarenlang bij Air Canada. De bedoeling is om vast te houden aan de 737. „Alle opties voor verdere invulling van het groeiplan staan open.”