Nieuws/Financieel
1089935
Financieel

Procter & Gamble bijt zich vast in Unilever

Serieuze dreigingen voor Unilever: de Indiase tak van het Brits-Nederlandse concern wordt onder vuur genomen in een heuse tandpastaoorlog. Aanstichter van de schermutselingen is Procter & Gamble, dat een Bollywoodster inzet om marktaandeel weg te snoepen bij Unilever en Colgate.

Superster Madhuri Dixit-Nene, bekend van Bollywood-blockbusters als Tezaab, Parinda en Hum Aapke Hain Kaun, en als jurylid bij de Indiase versie van Dancing with the stars, werd gisteren gepresenteerd als het nieuwe gezicht van Oral-B in India, met een bbp van $1,8 biljoen (€1,4 biljoen) de derde economie van Azië.

Hindustan Unilever, in India actief met Close-Up en Pepsodent, heeft een marktaandeel van 22%. Dat is ver achter marktleider Colgate, dat een marktaandeel van 51% heeft.

P&G zou de tanden dan ook makkelijk kunnen stukbijten op de Indiase markt, zegt analist Abhijeet Kundu. „Ze zeggen zich te gaan richten op steden, waar 77% van de bevolking tandpasta gebruikt. Het zou een prestatie zijn als Oral-B daar een marktaandeel van 4% weet te veroveren.”

Procter & Gamble’s concurrenten zijn overigens tot de tanden toe bewapend tegen de Amerikaanse aanval. Zo maakt Colgate gebruik van de stralende glimlach van Bollywoodactrice Sonam Kapoor om zijn ’Visible White’-tandpasta te promoten. Acteur Shahrukh Khan is al jaren het gezicht van Unilevers Pepsodent.