1097780
Financieel

Toestemming voor Chinees kanaal Nicaragua

Het parlement van Nicaragua heeft Chinese bedrijven donderdag (lokale tijd) de opdracht gegund om een kanaal aan te leggen van de Atlantische naar de Stille Oceaan. De bouw neemt 10 jaar in beslag en kost 40 miljard dollar (ruim 30 miljard euro).

Het gaat om een concessie van 50 jaar voor de bouw, het onderhoud en het bezit van het kanaal. Het project zal de invloed van China op de wereldhandel vergroten.

Het nieuwe kanaal wordt 286 kilometer lang en is daarmee langer dan het Panamakanaal, dat zo'n 80 kilometer lang is. De exacte breedte en diepte van het kanaal zijn nog niet duidelijk en zullen per plaats verschillen, maar ook deze overtreffen het Panamakanaal.

Volgens de regering van Nicaragua zal het kanaal voor economische groei zorgen. De oppositie van de regering van Daniel Ortega is tegen de bouw, onder meer omdat de concessie naar het buitenland gaat. Bovendien vragen ze zich af of een tweede kanaal in Zuid-Amerika nodig is.

Een 'Nicaraguakanaal' is een oude droom van zeevaarders, waterbouwkundigen en wereldveroveraars. In het Spaanse koloniale tijdperk werd er al over nagedacht. In 1849 sloten Nicaragua en de Amerikaanse zakenman Cornelius Vanderbilt een contract om het in 12 jaar tijd aan te leggen via de rivier de San Juan en het Meer van Nicaragua. Het plan strandde door de inval van een Amerikaanse avonturier, William Walker, die het land veroverde en daarmee de aanleg van het kanaal dwarsboomde.