Financieel/Geld
1110883541
Geld

’Bankrekening Bunq te aantrekkelijk voor criminelen’

Veel slachtoffers van oplichting via Marktplaats hadden een klacht over Bunq.

Veel slachtoffers van oplichting via Marktplaats hadden een klacht over Bunq.

Amsterdam - Het valt de Consumentenbond op dat oplichters vaak een bankrekening van internetbank Bunq gebruiken. De bond roept de bank dan ook op hier meer tegen te doen.

Veel slachtoffers van oplichting via Marktplaats hadden een klacht over Bunq.

Veel slachtoffers van oplichting via Marktplaats hadden een klacht over Bunq.

Op het online klachtenplatform van de Consumentenbond, Klachtenkompas, kwamen vorig jaar 123 klachten over Bunq binnen. Veel voor een kleine bank met relatief weinig klanten in Nederland, vindt de bond.

Over de veel grotere Rabobank kwamen bijvoorbeeld 147 klachten binnen.

Marktplaats-oplichting

De klachten gaan bijna allemaal over oplichting, vaak via Marktplaats, geblokkeerde accounts en slecht bereikbare klantenservice. De Consumentenbond heeft de bevindingen gedeeld met De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten.

Naam-check

Bunq gebruikt in tegenstelling tot andere banken geen Iban naam-check. Je krijgt dus geen waarschuwing als naam en bankrekeningnummer niet overeen komen.

„Consumenten verwachten wel dat ze in dit soort gevallen worden gewaarschuwd. Wij snappen niet dat de bank zo’n voor de hand liggende veiligheidsmaatregel niet gebruikt”, zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

„Je krijgt wel automatisch een waarschuwing dat deze controle er niet is”, werpt Bunq-oprichter Ali Niknam tegen. „Bovendien hou je op deze manier de meestvoorkomende fraudegevallen niet tegen, omdat er doorgaans gebruik wordt gemaakt van geldezels.”

Accounts blokkeren

Bunq zegt fraudebestrijding wel degelijk serieus te nemen en 24 uur per dag een team klaar te hebben staan om accounts te blokkeren wanneer oplichting wordt vermoed.

Molenaar: „Dat is mooi, maar het is wel de put dempen als het kalf al verdronken is. Wij vinden dat Bunq meer moet doen om oplichting te voorkómen. Zoals een naam-nummer controle invoeren.”

Ook krijgt iedere klant standaard 25 Iban-nummers. Dat maakt volgens de Consumentenbond dat oplichters lager door kunnen gaan met criminele activiteiten voordat het opvalt.

Niknam bestrijdt dat. „Klanten krijgen verschillende nummers om te kunnen budgetteren, dus potjes maken voor vaste lasten en reizen en dergelijke. Maar als er een fraudemelding over één nummer binnenkomt, worden ze natuurlijk meteen allemaal geblokkeerd.”

Geen zwarte lijst

Nog iets wat Bunq aantrekkelijk maakt voor fraudeurs: de bank is geen lid van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en dus ook niet aangesloten bij het Protocol Incidenten-waarschuwingssysteem Financiële Instellingen, oftewel de zwarte lijst voor fraudeurs.

Dit gaat binnenkort echter veranderen. Niknam: „Ik maak mij er al jaren hard voor dat ook banken die geen lid zijn van de NVB, zoals Bunq, toegang krijgen tot dit systeem en eind vorig jaar is dit gelukt. Wij hebben ons er natuurlijk meteen voor aangemeld.”