Financieel/Geld
1117317197
Geld

1 op 7 online shoppers kreeg tijdens lockdown bestelling niet

Niet alles wat je online bestelt, wordt ook bezorgd.

Niet alles wat je online bestelt, wordt ook bezorgd.

Amsterdam - Blijf zoveel mogelijk thuis, was vanaf half maart het devies. Dat betekende dat Nederland nog meer dan anders aan het online shoppen sloeg. Dit leidde voor grote groepen echter tot een teleurstelling.

Niet alles wat je online bestelt, wordt ook bezorgd.

Niet alles wat je online bestelt, wordt ook bezorgd.

Maar liefst één op de zeven Nederlanders kreeg één of meerdere online bestellingen nooit geleverd, blijkt uit onderzoek van betaaldienstverlener ICS (het bedrijf dat de creditcards van Mastercard en Visa uitgeeft). Het onderzoek werd tussen 12 maart en 31 mei uitgevoerd.

De helft van deze mensen heeft inmiddels wel geld teruggekregen van de webshop. Een op de acht verwacht het bedrag nooit meer terug te zien.

Niet ontvangen

Heb je een bestelling gedaan, maar nooit ontvangen? Neem dan eerst contact op met de webshop. Tot het moment van bezorging zijn zij verantwoordelijk voor de bestelling. Mogelijk kunnen ze het opnieuw versturen, of het geld terugstorten.

Kom je er niet uit en heb je met een creditcard betaald? Dan kun je een verzoek indienen bij je creditcardaanbieder om je geld terug te krijgen, zegt Duncan Macdonald, manager Chargeback van ICS.

Maar liefst 93% van de Nederlanders betaalt online bestellingen echter via de bank (iDeal). Daarbij is deze garantie er niet. Daarnaast kun je vaak kiezen voor achteraf betalen: je betaalt je aankoop dan pas als je hem krijgt.