Nieuws/Financieel
1123916
Financieel

Noord-Amerika blijft groeimarkt voor Nike

Nike heeft in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2012/2013 beter gepresteerd dan marktvorsers verwachtten. Uit de donderdag gepresenteerde resultaten blijkt dat Noord-Amerika opnieuw een sterke markt was voor het op twee na grootste sportmerk ter wereld.

De nettowinst in de periode tot 28 februari bedroeg 662 miljoen dollar (513,3 miljoen euro), 16 procent meer dan de 569 miljoen dollar in dezelfde periode van het voorgaande boekjaar. De totale omzet steeg met 9 procent tot 6,2 miljard dollar, aangejaagd door een omzetgroei van 18 procent in Noord-Amerika. China had het sterkste negatieve effect met een omzetdaling van 10 procent.

Op het gebied van orders voor Nikeproducten overtrof China juist wel de verwachting. Nike verwacht de komende maanden 3 procent meer te verschepen naar het land, waar analisten in doorsnee rekenden op een daling van 4,3 procent. De orderinstroom vanuit Noord-Amerika nam met 11 procent toe waar op 7,8 procent werd gerekend. Wereldwijd nam het aantal orders met 7 procent toe.