Nieuws/Financieel
1123972
Financieel

Problemen bij distributiecentra

Onvrede bij werknemers AH Online

Consumenten kunnen hun boodschappen bij Albert Heijn ook online bestellen en laten bezorgen.

Consumenten kunnen hun boodschappen bij Albert Heijn ook online bestellen en laten bezorgen.

ROTTERDAM - Uitzendkrachten en vaste medewerkers in de distributiecentra van Albert Heijn Online zijn zeer ontevreden over de omstandigheden op de werkvloer.

Consumenten kunnen hun boodschappen bij Albert Heijn ook online bestellen en laten bezorgen.

Consumenten kunnen hun boodschappen bij Albert Heijn ook online bestellen en laten bezorgen.

Er is sprake van een extreem hoge werkdruk, bepaalde toeslagen worden niet uitgekeerd, werknemers worden ingedeeld in verkeerde loonschalen, het opnemen van vakantiedagen is vaak een probleem en gesjoemel met roosters is aan de orde van de dag. Dat blijkt uit een inventarisatie van het team handhaving en naleving van vakbond FNV.

Verder voelen Oost-Europese uitzendkrachten zich zwaar onder druk gezet. Drie jonge Poolse vrouwen die werkzaam zijn in het distributiecentrum in Rotterdam doen hun verhaal tegenover De Financiële Telegraaf.

Zij willen niet met hun echte namen in de krant uit angst voor represailles. Kritiek op de gang van zaken levert ze namelijk een boete op van €5000, zo bepaalt het uitzendcontract. En als daar niet meteen aan wordt voldaan, volgt er een sanctie van nog eens €500 per dag. Toch nemen ze de risico’s voor lief.

,,Als ik aangeef dat ik niet meer dan tien uur per dag wil werken, krijg ik te horen dat ik dan maar moet opdonderen naar Polen. Als ik dit had geweten, was ik nooit naar Nederland gekomen”, zegt Zofia.

Volgens Izabela is er op de werkvloer totaal geen respect voor de werknemers. ,,We moeten alleen maar een bepaalde norm halen met orders pikken. Soms werken we vijf uur lang door zonder pauze en als je ziek bent word je onder druk gezet om toch te komen, anders volgt ontslag. We nemen nu een groot risico, maar als we niets doen verandert er nooit wat.”

Ook Iwona snapt niet waarom werknemers zonder enig respect worden behandeld. Zij heeft er inmiddels genoeg van en overweegt een terugkeer naar Polen.

De uitzendkrachten worstelen verder met de grote onzekerheid waar ze mee te maken hebben. De drie Poolse vrouwen tonen de berichten op hun smartphones. Zo krijgen ze dagelijks te horen of er werk is en of ze tot laat in de middag standby kunnen staan. Het aantal uren verschilt dus wekelijks. ,,Daardoor is het moeilijk een bestaan op te bouwen. We weten gewoon niet hoe ons inkomen per week eruitziet.”

Zeker 1400 werknemers van de distributiecentra van AH Online uiten vandaag in een petitie hun onvrede. Zij eisen onder meer dat de toeslagen alsnog worden uitbetaald en dat de supermarkt-cao wordt nageleefd. AH Online heeft vier grote distributiecentra in De Meern, Almere, Rotterdam en Eindhoven waar in totaal 3000 mensen werken.

Volgens Marcin Zielinski van het team handhaving & naleving van vakbond FNV krijgen de werknemers geen toeslagen op doordeweekse avonden tussen acht en tien ’s avonds en op zaterdag van zes uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds, terwijl ze daar wel recht op hebben.

,,De werknemers lopen momenteel zo’n €70 bruto per week mis. Volgens Albert Heijn zijn de werknemers werkzaam in een winkel omdat ze direct leveren aan consumenten. Maar dat klopt natuurlijk niet, omdat het gaat om landelijke distributiecentra voor de online bestelde boodschappen.”

De geïnterviewden blijven op hun nadrukkelijke verzoek anoniem. Hun volledige namen zijn bij de redactie bekend.

AH: ’Er zijn duidelijke richtlijnen’

Albert Heijn herkent zich niet in de situaties die de werknemers en de FNV schetsen. ,,Wij vinden het belangrijk om te weten wat onze werknemers van hun werk en de cultuur vinden. Daarom vragen we daar regelmatig naar. Dat gebeurt één op één en via een betrokkenheidsonderzoek. We gaan dus met elkaar in gesprek over wat beter of anders kan”, zegt een woordvoerder.

Het supermarktconcern stelt verder zich aan alle afspraken uit de supermarkt-cao te houden. In artikel 9 van de cao voor personeel van grootwinkelbedrijven in levensmiddelen zijn afwijkende regels voor werknemers in distributiecentra opgesteld. Daarin staat onder meer dat zij recht hebben op toeslagen op doordeweekse avonden en in het weekend.

Volgens Albert Heijn gaat het in De Meern, Rotterdam, Eindhoven en Almere niet om distributiecentra.

,,Het zijn Homeshop centers die vallen onder de definitie van een virtuele winkel: onze collega’s doen daar de door klanten online bestelde boodschappen. Zo wordt dat door meerdere retailers, binnen en buiten de cao, gedaan. Omdat het een onderwerp is dat niet alleen Albert Heijn aangaat hebben wij de FNV geadviseerd dit te bespreken aan de cao-tafel.”

Albert Heijn geeft verder aan dat er heldere richtlijnen zijn als het gaat om pauzes en ziekmeldingen. ,,En die zijn voor iedereen gelijk. Als er mensen zijn die het gevoel hebben dat ze onder druk gezet of zelfs gediscrimineerd worden, willen we dat graag horen. Er is een zero-tolerance beleid als het gaat om discriminatie. Dat accepteren we op geen enkele wijze. Onze medewerkers kunnen altijd bij ons terecht om hun zorgen met ons te bespreken.”