1125240
Financieel

Beleggen met blik op Twitter

Beleggers bij Binck kunnen hun strategie gaan afstemmen op de stemming op Facebook en Twitter. De broker integreert vanaf maandag analyses van startup SNTMNT in zijn website. Rondom de presentatie van cijfers zien beleggers zo de teneur van reacties op sociale media.

Binck-directeur Guido van Aubel is ervan overtuigd dat particuliere beleggers hiermee betere beleggingsbeslissingen maken.

SNTMNT – spreek uit als ’sentiment’ – leest via algoritmes hoeveel positieve en negatieve berichten verschijnen over beursfondsen. Op de website van de broker komt een overzicht waarin beleggers zien of er veel meer positievere berichten dan anders verschijnen.

Grafieken tonen vervolgens een vergelijking van het sentiment op sociale media met koersontwikkelingen van een fonds (zie hierboven een voorbeeld van SBM Offshore). Daar is te zien of positieve tweets ook een koersstijging voorspellen. Een voorbeeld hierbij is de koers van AkzoNobel die na bekendmaking van cijfers op 4 maart omhoog schoot. Vlak daarvoor was dit al te zien in het sentiment op sociale media. Van Aubel: „Ook vlak voor de nationalisatie van SNS waren negatieve verwachtingen van beleggers al goed te herkennen op sociale media.”

De analyses zijn alleen beschikbaar bij fondsen in de AEX en enkele in de AMX.Johan Bollen, hoogleraar computerwetenschappen aan de Universiteit van Indiana, bewees in 2010 als eerste dat wat hij op Twitter verzamelde over de beurs al heel vroeg een indicatie was van een stijgende of dalende aandelenkoers. Bollen werkt met start-ups in de VS die de sentimentzoekers kunnen verfijnen.