Nieuws/Financieel

Online adviseur maakt beleggingsadvies bereikbaar

Sinds begin dit jaar het provisieverbod is ingevoerd, ziet u duidelijk wat u voor advies betaalt. Een extra stimulans voor financieel adviseurs om nieuwe, goedkope mogelijkheden te onderzoeken. De adviseur van vlees en bloed wordt steeds vaker vervangen door een digitaal exemplaar. De eerste hypotheekadviseurs waagden al de sprong naar alleen online advies. Sinds kort biedt iBeleggen als eerste online beleggingsadvies.

Of hij ook iets kon betekenen voor mensen met een kleinere portemonnee? Die vraag werd steeds vaker gesteld aan Peter van der Slikke, die sinds 2006 met zijn bedrijf Topcapital vermogens van een miljoen euro en meer beheert.

Om aan die vraag te voldoen begon Van der Slikke met zijn compagnon Patrick Bontje iBeleggen, het eerste platform voor online beleggingsadvies. Beleggers met een vermogen vanaf 30.000 euro kunnen hier terecht voor advies over indexbeleggen.

De expertise die zij met Topcapital hebben opgebouwd, bieden Van der Slikke en Bontje nu “in een vereenvoudigde vorm” aan via iBeleggen. “Mensen kunnen profiteren van onze expertise op beleggingsgebied. Normaal gesproken is dat voor deze groep niet toegankelijk.”

Vragenlijst invullen

De crux van iBeleggen is dat beleggers een vragenlijst invullen. Wat wil je met je belegging bereiken? Hoeveel risico ben je bereid te nemen? En ga zo maar door. “De vragenlijst vervangt eigenlijk het gesprek met de adviseur,” legt Van der Slikke uit. “Aan de hand van de antwoorden geeft het systeem de gepaste portefeuille.” Als je denkt dat je situatie tussentijds veranderd is, vul je de vragenlijst opnieuw in. En wanneer de gewenste risico’s en doelen niet overeen komen, krijgt de belegger dat te horen.

De portefeuilles zijn ingedeeld in vijf kleuren, met bijbehorende mix van indextrackers in aandelen, obligaties en onroerend goed. Rood is een offensieve portefeuille, met veel aandelen. Blauw is juist een heel defensieve portefeuille, met weinig aandelen en onroerend goed, maar veel obligaties.

Naast risicospreiding is er volgens Van der Slikke nog een belangrijke reden om te kiezen voor indextrackers: de kosten. Die zijn een stuk lager dan bij vergelijkbare portefeuilles bij beleggingsfondsen.

Abonnementen

Bij de standaard abonnementsvorm krijgt de belegger advies, een maandelijkse nieuwsbrief en e-alerts bij belangrijke gebeurtenissen. De transacties moet de belegger zelf doen. Daarnaast kent iBeleggen een plusabonnement, waarbij het bedrijf de transacties voor de belegger uitvoert – nadat deze daar toestemming voor heeft gegeven. Beleggers betalen daar wel iets meer voor.

Naast de vaste abonnementskosten van dertig euro per kwartaal rekent iBeleggen variabele abonnementskosten: 0,05 procent van de waarde van het belegbare vermogen bij het gewone abonnement, tegenover 0,075 procent van de waarde van het belegbare vermogen bij het plusabonnement. Daar bovenop komen de kosten voor het gebruik van huisbroker BinckBank.

Afwijken van de adviesportefeuille

“Wij hebben een adviesrelatie met onze klanten. Als iemand willens en wetens afwijkt van dat advies, moet je die persoon daar wel op attent maken.” De Autoriteit Financiële Markten eist dat de adviseur eens per jaar kijkt of de belegger willens en wetens van het advies afwijkt, iBeleggen attendeert zijn klanten eens per kwartaal wanneer zij van de adviesportefeuille afwijken. “Maar je kunt alleen die beleggingen kopen die wij hebben geselecteerd”, vertelt Van der Slikke. “Een optieconstructie of een gek aandeel komt er bij ons niet in.”

In juni 2012 ging iBeleggen open voor het publiek, nadat de AFM groen licht gaf. Een langdurig proces, waarin de toezichthouder met strenge aanvullende eisen kwam en het project wat vertraging opliep. iBeleggen moet bijvoorbeeld automatisch controleren of de doelen van de beleggers wel overeenkomen met het risico dat ze willen nemen. Achteraf gezien waren de strenge eisen niet erg, zegt Van der Slikke. “De hele financiële sector kijkt hier naar. En als zij een gat in ons kunnen schieten, zullen zij dat niet laten.”

Momenteel maken 170 mensen gebruik van iBeleggen. Maar als het aan Van der Slikke ligt is dat slechts het begin. “In potentie heeft iBeleggen tienduizenden klanten. En dat zal er ook zeker van komen.”