Nieuws/Financieel
1127997
Financieel

Investeerder ziet brood in melkkoe CSI

CSI: Crime Scene Investigation, de razend populaire televisieserie over het oplossen van mysterieuze moorden, heeft een flinke geldinjectie gekregen. Investeerder Content Partners heeft een belang van 50% in de tv-serie genomen.

Hoewel financiële details niet bekend werden gemaakt, zou de aan zakenbank Goldman Sachs verbonden verkoper $400 miljoen voor zijn aandeel hebben gevraagd. Dat meldt zakenkrant Financial Times.

De overige 50% van CSI is in handen van televisiemaatschappij CBS, die daar flink profijt van heeft gehad. Topman Leslie Moonves van CBS zei afgelopen december dat ’zijn’ helft van CSI het mediabedrijf al $2,5 miljard dollar heeft opgeleverd. De serie, waarin rechercheurs gruwelijke moorden oplossen in Las Vegas, loopt inmiddels al dertien seizoenen. Er volgen spin offs in New York en Miami. Er zijn inmiddels 724 afleveringen gemaakt. De afgelopen zeven jaar was CSI vijf keer de meest bekeken serie ter wereld.

De aankoop van CSI is de grootste aankoop tot nu toe van Content Partners. Of de serie ook voor de nieuwe aandeelhouder een geoliede geldmachine blijft, valt nog te bezien. Operationeel directeur van Content Partners Steven Blume sloot niet uit dat er nieuwe afleveringen gemaakt worden, maar benadrukte vooral de waarde van bestaande afleveringen. „Wereldwijd investeren technologiebedrijven miljarden om de ervaring voor de kijker te verbeteren. Wij geloven daarom dat de waarde van zulke programma’s van hoge kwaliteit op de lange termijn alleen maar groter wordt.”