Nieuws/Financieel
1129304
Financieel

Nederlandse tv-shows veroveren hele wereld

Naast groente en fruit, sierteelt en zuivel zijn televisieproducties een opmerkelijke Nederlands exportfabrikaat geworden. Het maken van televisieprogramma’s is een serieuze industrie geworden, een miljardenbusiness met veel werkgelegenheid. „De experimenteerdrift hier is enorm groot, wereldwijd zit Nederland in de voorhoede”, aldus ABN Amro-bankier Menno van Leeuwen.

Rijen fans voor Studio 22 op het Mediapark in Hilversum. Geroutineerd worden honderden gasten naar de tv-opnames van The Voice geleid, vrolijk verbaal opgewarmd door presentator Martijn Krabbé, in wat een extatisch beeldbuisspektakel moet worden.

Dit format van Talpa-grondlegger John de Mol, met extra inkomsten uit sms en merchandising, mogen producenten in licentie in ruim vijftig landen lokaal op de televisiebühne brengen. Maar er wordt in 150 landen naar gekeken.

Heineken

Met deze Talpa-knaller voorop zijn Nederlandse productiehuizen nu de derde leverancier van programma’s aan tv-zenders over de hele wereld. De serie over Freddy Heineken (van producent S&V Fiction) is de volgende.

Uit het meest recente onderzoek, de studie van brancheorganisatie Frapa, blijkt dat Nederland na de Verenigde Staten en Groot-Brittannië de grootste exporteur is van ’formats’. Zo gaat tv-succes Penoza (gemaakt door NL Film, waar Endemol een belang in heeft) nu in de VS ’in de remake’ door Endemol USA voor de nationale zender ABC.

Nederlandse producenten durven volgens Taco Zimmerman van producent Tuvalu Media anders te denken.

Lees het hele artikel in De Financiële Telegraaf