Nieuws/Financieel

Klant Accell kiest voor oude fiets en e-bike

Accell Group verkocht in 2012 bijna een half miljoen fietsen meer dan in 2011. Dat cijfer geeft echter een verkeerd beeld van de marktomstandigheden, omdat de toename werd gerealiseerd door middel van overnames. De fietsfabrikant zag in een aantal Europese landen, waaronder Nederland, druk op de fietsverkoop als gevolg van lagere consumentenbestedingen. Vaak had het onderhoud van de bestaande fiets de voorkeur boven de aanschaf van een nieuwe. De nog altijd groeiende populariteit van de elektrische fiets (e-bike) bood deels tegenwicht.

Accell maakte vrijdag bekend dat de omzet vorig jaar met 23 procent steeg tot 772,5 miljoen euro, met name door de overname van Raleigh en stijgende verkopen van e-bikes en sportieve fietsen, vooral in Duitsland. Zonder inbreng van acquisities nam de omzet met 3 procent toe. De verkoop van fietsonderdelen en accessoires liet ,,een gezonde groei'' zien, terwijl de omzetgroei bij fietsen exclusief het effect van overnames 2 procent was. Het bedrijf uit Heerenveen zag de omzet uit e-bikes met 23 procent stijgen waardoor het segment inmiddels 32 procent van de totale omzet uitmaakt.

De fietsenomzet daalde in Nederland met 7 procent, terwijl de verkoop van onderdelen 3 procent steeg. Volgens het bedrijf wordt consumenten een onzekere toekomst voorgespiegeld, waardoor aankopen van duurdere producten worden uitgesteld. Dat leed lijkt nog niet geleden. Donderdag maakte het CBS bekend dat het consumentenvertrouwen deze maand is gedaald tot een historisch dieptepunt.

Samenvoeging

Accell gaf minder kortingen waardoor de marges in de tweede helft van 2012 verbeterden. Die verbetering werd echter tenietgedaan doordat het bedrijf een per 1 oktober ingevoerde btw-verhoging niet volledig kon doorberekenen. Met het oog op deze marktomstandigheden onderzoekt Accell of haar Nederlandse bedrijven samengevoegd kunnen worden. De uitkomst van het onderzoek en de betekenis daarvan voor de werkgelegenheid zijn naar verwachting voor het einde van het lopende kwartaal duidelijk.

In Duitsland steeg de fietsenomzet met 8 procent en de verkoop van onderdelen en accessoires met 6 procent. De stemming van de markt is daar positief, aldus Accell, mede dankzij de promotie van fietsen door de landelijke en lokale overheden.