DSM wil zich voor minimaal vijf jaar binden aan de jonge succesvolle ploeg, maar het concern wil niet zeggen hoeveel geld het in het wielerteam steekt. „Wij zien dit meer als een partnerschap waarin wij onze innovaties op het gebied van voeding en materialen in kunnen zetten”, zegt Dimitri de Vreeze, co-ceo van DSM. Het speciaalchemiebedrijf zal in samenwerking met fietskledingmaker Bioracer beschermende fietskleding voor de wielerploeg maken. Bioracer is al langer technologiepartner van DSM. Ook ontwikkelt DSM voor elke wielrenner in het team gepersonaliseerde voeding. Verder investeert de nieuwe sponsor extra in onafhankelijke anti-dopingtesten in het team, die uitgevoerd worden door de Dopingautoriteit. DSM werkte al samen met de wielerploeg van Sunweb. Zo draagt het team al langer broeken waarin de beschermde dyneemavezel van DSM is verwerkt. Die vezel voorkomt grote open wonden bij valpartijen. Win-winsituatie „Voor DSM is de samenwerking met wielerploeg een win-winsituatie”, zegt Geraldine Matchett, co-ceo van DSM. „Wij kunnen de nieuwste innovaties op het gebied van voeding en materialen toepassen en de wielerploeg stimuleert om verder te innoveren.” DSM zegt met het partnerschap het belang van ’gezondheid van mens en planeet’ te stimuleren. Dat de wielersport afgelopen jaren door onder meer dopingschandalen niet altijd geassocieerd werd met gezondheid, heeft niet meegewogen in het besluit van DSM. Ethische standaarden Matchett benadrukt dat het team hoge ethische standaarden heeft als het gaat om de ontwikkeling van de renners, waarbij de vrouwenploeg net zoveel aandacht krijgt als de mannen, en ook op het gebied van doping. „Deze samenwerking gaat verder dan alleen de uitwisseling van producten en expertise. Er zijn aanzienlijke uitdagingen voor de wereld op het gebied van de gezondheid van mensen als gevolg van slechte voeding en dit zal alleen maar worden verergerd door klimaatverandering. Het is nog niet te laat voor wetenschappelijke oplossingen, dus door naamgever te zijn aan zo’n jong, succesvol, principieel team, hopen we door middel van voeding een bredere actie voor een duurzamer leven en gezondheid op gang te brengen.” Voeding wordt steeds belangrijker voor DSM. Inmiddels haalt het chemiebedrijf zo’n 80% van zijn omzet uit dierlijke en menselijke voeding en voedingssupplementen. Tijdens corona is de nadruk nog sterker komen te liggen op voeding, speciaal gezonde voeding, merkt DSM. De Vreeze: „We zien dat er meer nadruk is komen te liggen op gezondheid, preventie en immuniteit. Dat heeft sommige innovaties bij ons ook een boost gegeven, zoals op het gebied van vitamine d die helpt het immuunsysteem te verbeteren.” Innovatie is de levensader Innovatie is inmiddels de levensader geworden, aldus de co-ceo’s. „We halen 20% van onze omzet direct uit innovaties”, zegt Matchett, die nog eens benadrukt dat de R&D van DSM altijd gericht is op duurzaamheid. Zo heeft DSM een supplement ontwikkeld voor koeienvoer, waardoor er minder uitstoot van methaan is. Dat geldt ook voor de divisie materials bij DSM. Er wordt door analisten vaak gezinspeeld op een eventuele verkoop van die tak, waardoor het concern zich nog alleen hoeft te focussen op voeding. Die suggestie werd eind september nog eens extra versterkt. Toen verkocht DSM zijn kunstharsentak voor €1,6 miljard aan het Duitse Covestro. Het partnerschap met de wielerploeg van Sunweb en de afspraak dat DSM daarvoor beschermde fietskleding gaat ontwikkelen, geeft aan dat de materialentak nog steeds een wezenlijk onderdeel uitmaakt van DSM, erkent De Vreeze. „Maar ook hier ligt de nadruk op bescherming en duurzaamheid. En dat zien we ook bij de automotive, waar we innoveren met nog sterkere beschermende materialen en materialen die afbreekbaar zijn.”