Nieuws/Financieel
1138531
Financieel

Luxegoederen LVMH in trek in 2012

De fabrikant van luxeartikelen LVMH heeft in 2012 een goed jaar gedraaid. De omzet steeg met 19 procent naar 28,1 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. Dat maakte de Franse producent van onder meer Louis Vuitton-tassen, Moët & Chandon-champagne en Hennessy-cognac donderdagavond laat bekend.

Alle divisies van LVMH boekten positieve resultaten. De winst steeg ook aanzienlijk, met 13 procent naar 5,92 miljard euro. Ook voor dit jaar verwacht LVMH die lijn door te trekken. ,,Ondanks het onstabiele economische klimaat denken we dat we in staat zijn om de groeilijn ook in 2013 door te kunnen zetten'', aldus het bedrijf, dat ook enkele dure kledingmerken en horloges maakt.

De omzet van Louis Vuitton ging in het laatste kwartaal van 2012 met 5 procent omhoog. Dat was ongeveer dezelfde toename van de omzet als in het derde kwartaal. LVMH schroefde de prijs van de tassen in Europa in oktober met 8 procent omhoog om de afzwakkende omzet uit de verkoop van de karakteristieke tassen met monogrammotief te compenseren.