Nieuws/Financieel

'Accu niet oorzaak van problemen Dreamliner'

De problemen waarmee de Boeing 787 Dreamliners de afgelopen weken mee te maken hebben, worden niet veroorzaakt door een defect aan de accu. Dat schrijft de BBC maandag op de site, op basis van uitspraken van de Japanse minister van Transport. Waardoor de problemen wel zijn veroorzaakt, is nog niet bekend. Het onderzoek focust zich nu op de elektrische systemen.

Het Japanse ministerie van Transport en de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA begonnen een onderzoek naar de accu's, die zijn geproduceerd door het Japanse bedrijf GS Yuasa, omdat men dacht dat daar de oorzaak van twee incidenten met de Dreamliner lag. Een toestel, van All Nippon Airways (ANA), moest medio januari een noodlanding maken toen er brand ontstond aan boord. Bij een ander vliegtuig van Japan Airlines (JAL), dat in Boston geparkeerd stond, brak eveneens brand uit. Beide keren ontstond die door een oververhitte accu.

Het probleem lijkt echter niet in de accu zelf te zitten. Vermoed wordt nu dat de oververhitting kon gebeuren doordat sensoren en elektrische systemen rondom de accu niet hebben opgemerkt dat de temperatuur van de lithium-ion-accu's tot gevaarlijke hoogte steeg. ,,We gaan nu de andere toeleveranciers onderzoeken, om te kijken of daar fouten zijn gemaakt'', aldus de Japanse minister.

Veiligheidsnormen

Eerder op maandag lekte uit dat in 2008, toen ANA en JAL besloten te gaan vliegen met de Dreamliners, de Japanse regering de normen voor de veiligheid van vliegtuigen zou hebben verlaagd. Dat was bedoeld om de introductie van de 787 een duw in de rug te geven. Het toestel wordt voor 35 procent gemaakt door Japanse bedrijven en de productie zou een grote stimulans voor de Japanse economie zijn. Betrokkenen spreken echter tegen dat de versoepeling van de regels heeft geleid tot onveilige situaties.

De FAA besloot op 17 januari om alle Dreamliners te verbieden nog te vliegen. Sindsdien moest ANA, de vliegmaatschappij met de meeste Boeing 787's in haar vloot, al 459 vluchten schrappen. Daardoor zijn meer dan 58.000 reizigers gedupeerd.

Ook Boeing zelf wordt getroffen. Hoewel het in Seattle gevestigde bedrijf niet is gestopt met de productie van het toestel, werd de oplevering wel gestaakt. Mede daardoor liggen er nu nog ruim 800 orders voor een Dreamliner. Ook ANA en JAL wachten nog op 87 nieuwe vliegtuigen van het type 787. Zij kondigden eerder al aan, ondanks de recente problemen, niet van hun bestelling af te zien.