Nieuws/Financieel
1146557458
Financieel

Unilever wil €1 miljard verdienen aan vegan

Rotterdam - Unilever wil de komende jaren de markt voor vleesvervangers en zuivelvarianten bestormen. Het bedrijf wil over vijf tot zeven jaar €1 miljard omzet uit die productgroep halen.

Het was- en levensmiddelenconcern wil daarbij vooral zijn dochtermerk De Vegetarische Slager nog meer aan de man brengen, terwijl er ook meer veganistische varianten komen van mayonaisemerk Hellmann’s en de ijsjes van Magnum en Ben & Jerry’s. In Nederland zullen meer vegavarianten van Unox komen.

Unilever maakt woensdag een nieuwe strategie bekend op het gebied van gezondere voeding en de milieu-impact van de voedselketen, genaamd ’Future Foods’. Unilever wil niet zeggen hoeveel omzet het nu uit vega(n)-producten haalt, omdat dat bedrijfsgevoelige informatie is, maar zegt wel dat het gaat om een flinke groei die wordt nagestreefd.

De producten van De Vegetarische Slager worden volgens Unilever inmiddels verkocht bij ruim 20.000 verkooppunten in dertig landen. De interesse in het merk is volgens het bedrijf groot en wordt daarom gekeken naar verdere uitbreiding van De Vegetarische Slager in de wereld. Sinds kort is het merk ook in Azië te vinden.

Verder wil Unilever meer werk maken van de strijd tegen voedselverspilling in al zijn activiteiten, van fabriek tot winkelschap. De verspilling moet binnen vijf jaar gehalveerd worden bijvoorbeeld door te voorkomen dat nog goede producten weg worden gegooid en via donaties aan voedselbanken. Daarnaast gaat Unilever meer gezondere producten aanbieden en wordt verder gewerkt aan het verlagen van de zout- en suikergehaltes in zijn levensmiddelen.