Financieel/Partnercontent
Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van De Telegraaf.
Partnercontent
Gesponsord

„Onze robots hadden een personeelsnummer nodig”

Door Cleo Scheerboom

Dalende marges en de veranderde klantwensen dwingen verzekeraars zich te beraden op hun rol in de toekomst. Maarten Edixhoven, directeur Aegon Nederland neemt die uitdaging graag aan.

Dit artikel is een samenvatting. Het gehele interview lees je op het platform Inventors.

Op een recent congres vroeg je de dagvoorzitter voor je presentatie om je niet aan te kondigen als ‘verzekeraar’. Welke rol zie je voor verzekeraars als Aegon in de toekomst?

„Natuurlijk blijft Aegon ook verzekeringen aanbieden. Maar onze rol wordt breder, het gaat er om of je relevante oplossingen voor klanten kunt aanbieden. Op het moment beuken verschillende krachten op de verzekeringssector in. Natuurlijk de lage rente, de wet- en regelgeving en de belangrijkste: het veranderende gedrag van de klant. Die is gewend zijn aankopen op een online platform te doen. Of dat nu een verzekering is, of een vakantie. De traditionele verdienmodellen staan daardoor onder druk, en er melden zich nieuwe partijen die in de markt willen stappen.”

Hoe zien de nieuwe verdienmodellen er uit?

„Alles draait om cloud en crowd. Cloud, omdat de dienstverlening steeds meer gestandaardiseerd en technologie gedreven is. Daarnaast zie je dat consumenten – de crowd – meer financiële zaken onderling regelen. Als consumenten jou hun data toevertrouwen kun je als verzekeraar een relevant platform zijn om vraag of aanbod bij elkaar te brengen. Het is zaak je bestaande dienstverlening zo goed mogelijk te beheersen en daarnaast nieuwe modellen neerzetten, samen met andere partijen. Falen hoort daarbij. Alleen door te experimenteren met nieuwe technologieën kun je kijken of het werkt.”

Naar welke kwaliteiten zoeken jullie in fintech-bedrijven?

„We zoeken gericht in technologie startups en scale-ups; partijen die als investering interessant zijn en waarmee we op technologisch gebied kunnen samenwerken. Neem de Duitse tech-startup Fairr.de, die pensioenen aanbiedt aan zelfstandigen, een tot nu toe onontgonnen terrein. Heel hard groeit het eveneens Duitse peer-to-peer kredietplatform Auxmoney, waarin Aegon inmiddels een belang heeft genomen. Zij hebben met data-analytics een online platform voor kredietbeoordeling gebouwd. Het Nederlandse Knab is ook een voorbeeld, een online platform waarop consumenten hun keuze kunnen maken uit uiteenlopende financiële diensten.”

Hoe vallen deze samenwerkingen binnen de organisatie? Verzekeraars staan niet bekend als veranderingsgezind.

„We hebben in de afgelopen tijd mensen van buiten de sector aangenomen op belangrijke posities. Onder andere van Bol.com en Travix de aanbieder achter vliegwinkel.nl en cheaptickets.nl. Vergis je daarnaast niet in het enthousiasme voor nieuwe technologie. Een van onze business managers heeft zelf drie robots neergezet, toen hij niet genoeg steun kreeg van de IT-afdeling. Leerzaam, want dan blijkt dat een robot opvallend genoeg een personeelsnummer nodig heeft om in te loggen op de bedrijfssystemen.”

Technologie gedreven dienstverlening levert schaal- en kostenvoordelen op. Hoe zorg je dat de consument hier ook warm voor loopt?

„Organisaties die goede diensten met digitale technieken weten te combineren zijn succesvol. Met data-analytics kunnen we bijvoorbeeld op basis van het gedrag van de klant een beleggingsprofiel bepalen dat het beste bij hem past. Dat zien we terug in onze klanttevredenheid. In het hypothekenbedrijf zijn we bezig met machinelearing. In Nederland gebruikt iedere makelaar en notaris zijn eigen formulieren en contracten bij de aankoop van een woning. Door deze ongestructureerde data door robotsoftware te laten vertalen, versnel je het acceptatieproces voor een hypotheek aanzienlijk. Je kunt de consument straks direct laten zien of hij een hypotheek krijgt of niet. Dat is een belangrijk voordeel, zeker in een verhitte woningmarkt.”

Algoritmen en big data brengen ook ethische dilemma’s voor de verzekeringssector met zich mee. Hoe ga je als verzekeraar bijvoorbeeld om met de acceptatie van minder aantrekkelijke klanten?

„Solidariteit blijft een belangrijk onderdeel van verzekeren, maar het debat over het verdelen van de risico’s is nog lang niet klaar. Met de data kun je inmiddels goed inschatten of mensen verzekerbaar zijn, of niet. Vitality Insurance in Zuid-Afrika bepaalt bijvoorbeeld de premies op basis van gezondheidskenmerken van klanten, en in Nederland zijn consumenten er inmiddels aan gewend dat rokers een hogere premie voor een overlijdensrisicodekking betalen. Ik denk dat die trend onomkeerbaar is. Als een verzekeraar geen gebruik maakt van de technologie en de concurrentie wel, blijft de eerste met de slechte risico’s zitten. Als sector moeten we wel een betaalbare oplossing bieden voor de mensen die minder goed verzekerbaar zijn.”

De gestegen levensverwachting houdt verzekeraars bezig. Het biedt kansen, maar ook risico’s. Hoe speelt Aegon hierop in?

„Dat mensen veel ouder worden zorgt voor een andere levensloop en andere financiële afwegingen. Hebben we bijvoorbeeld maar één partner gedurende ons volwassen leven? Of meer en wat betekent dat voor de opbouw van je pensioen. Als verzekeraar zijn we daar al lang mee bezig. Ook werken we samen met internationale universiteiten om de medische ontwikkelingen te volgen. De wetenschap is erin geslaagd de sterfgevallen op het gebied van hart- en vaatziekten sterk te verminderen, en in de genezing van kanker zijn we ook heel ver. Je ziet echter in de geschiedenis dat als een specifieke ziekte niet langer een belangrijke doodsoorzaak is, er een andere aandoening opkomt. Een ontnuchterende conclusie. In de Westerse wereld zijn dit bijvoorbeeld COPD (een aandoening van de luchtwegen, red.) en Alzheimer.”

Dit artikel is een samenvatting. Het gehele interview lees je op het platform Inventors.