Nieuws/Financieel
11596
Financieel

Meer dan helft consumenten kiest grootbank

Grote drie populair bij hypotheekklant

Amsterdam - Grote Nederlandse banken weten weer een meerderheid van hypotheekklanten aan zich te binden.

ABN Amro, ING en Rabobank hebben (inclusief dochterlabels) samen 52,6% marktaandeel op de Nederlandse hypotheekmarkt bij nieuwe afsluitingen in het derde kwartaal van dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van adviesbureau IG&H.

Vorig jaar zomer hadden de grote drie opeens minder dan de helft van de markt in handen. „Daar zijn ze wel wat van geschrokken, dus sturen ze op het terugwinnen van marktaandeel”, zegt Joppe Smit van IG&H. Ook Oscar Noorlag van de Van Bruggen Adviesgroep ziet dat de drie grote banken wat scherper zijn geworden in hun tarieven.

Pensioenfondsen en verzekeraars bezaten vorig jaar opeens meer dan een derde van de hypotheekmarkt. Dit werd vooral gedreven doordat lange rentevaste perioden (meer dan 10 jaar) voor consumenten steeds aantrekkelijker werden door dalende marktrentes. Die lange rentes weten verzekeraars en pensioenfondsen makkelijker te financieren.

Nu zijn de grootbanken weer terug. Vooral ABN Armo (+1,8% marktaandeel in het derde kwartaal ten opzichte van een kwartaal eerder) en dochterbank Florius (+2%) waren de grote stijgers op de hypotheekmarkt. Volgens ABN Amro is op de toename bewust gestuurd. De onlangs minimaal 90 geschorste hypotheekadviseurs bij ABN Amro zorgen niet voor een daling, zegt een woordvoerder. Rabo blijft marktleider, voor ABN Amro, Florius en ING.

Verzekeraars als Aegon, Achmea en NN leverden juist marktaandeel in.

Het aantal afgesloten hypotheken hard en worden er met 84.000 stuks in het derde kwartaal 13% meer hypotheken afgesloten dan een jaar eerder. Smit: „Omdat verzekeraars en pensioenfondsen vaak een absoluut doel hebben om een maximum bedrag in Nederlandse hypotheken te investeren, sturen ze dus niet op een hoger marktaandeel. Grootbanken willen een klantrelatie houden, dus doen zij dat wel.”

Nog een reden voor de terugkeer van de grootbanken is de afname van prijsverschillen bij toenemende concurrentie. Volgens Smit kon je tot een jaar geleden nog 0,3% goedkoper uit zijn bij niet-traditionele aanbieders. „Als het verschil nu soms nog 0,05 procentpunt is, zijn er minder prikkels om naar andere hypotheekaanbieders over te stappen. Dan weegt een goed gevoel van de consument bij de grootbank of positieve ervaringen van het intermediair snel zwaarder.”