Nieuws/Financieel

Enorme prijsverschillen benzine en diesel

Het verschil tussen de goedkoopste en duurste benzine in ons land bedraagt liefst 27 cent per liter.

Dat concludeert het bedrijf Krachtenbundel Jip, die voor de Telegraaf de 100 duurste en de 100 goedkoopste tankstations van het land opzocht. „Het Nationaal Prijspeil, de gemiddelde benzineprijs, staat momenteel op afgerond 1,81,” aldus marktcoördinator Martijn van Paassen. De meeste grote benzinebedrijven, adviseren hun pomphouders echter al 1,88 voor een liter euro 95 te vragen.

Bekijk hiernaast de complete lijst met de 100 goedkoopste tankstations.

"De gepubliceerde gegevens zijn van peildatum 10 april 2012 en zijn gebaseerd op data van de daaraan voorafgaande 21 dagen (zie www.benzine-jip.nl voor uitleg, o.m. over de wijze van berekening). Let op: er is geen rekening gehouden met ligging (bijvoorbeeld langs hoofdwegennet) of type (bijvoorbeeld bemande of onbemande) pomp. Aan de gepubliceerde gegevens kunnen geen rechten worden ontleend; deze gegevens zijn mede gebaseerd op door derden verstrekte data, welke met de vereiste zorgvuldigheid zijn verwerkt, maar waarvoor geen enkele aansprakelijkheid wordt aanvaard."

Jip berekent onder de afgelopen 21 dagen de gemiddelde benzineprijs, en toont vervolgens de afwijking ten opzichte van dat gemiddelde van elke willekeurige pomp in het land. Het belangrijkste product van het bedrijf is een gratis app waarmee gebruikers de goedkoopste pomp in hun buurt kunnen opzoeken, ook onderweg.

Zie verder www.benzine-jip.nl

Zo werkt de benzine-Jip

1. Stel je persoonlijke instellingen in voor het soort brandstof en de tankinhoud van je voertuig.

2. Zie in één oogopslag op de kaart waar je in de buurt het meeste voordeel per tankbeurt kunt halen.

3. Selecteer een tankstation, bekijk alle gegevens, volg de route naar het station en bespaar!

Android en iPhone

De benzine-Jip is op dit moment alleen beschikbaar voor de iPhone en smartphones met het besturingssysteem Android. Hier vindt u de Android-versie en hier de iPhone-app.

Gaat de prijs van brandstof ooit nog naar beneden?

We schrijven 30 december 1980. Koningin Beatrix is net Juliana opgevolgd. De cent wordt officieel afgeschaft en de zaterdagkrant kost 85 cent. Het land is in grote beroering. Niet om de 30 miljoen gulden die er aan vuurwerk is verkocht, maar voor het eerst in de historie lijkt de brandstofprijs door de magische grens van 2 gulden per liter (0,91 euro) te gaan.

Die voorspelling komt in het nieuwe jaar snel uit. Vanaf 1982 kachelt de economie echter achteruit en neemt de brandstofprijzen mee in haar val. Zoals gebruikelijk bij een recessie. Het zal tot halverwege de jaren negentig duren voordat de twee gulden weer wordt gepasseerd.

De benzineprijzen staan nu opnieuw op recordhoogte en toch gaan de werknemers van olieraffinaderijen in Rotterdam, Terneuzen, Hamburg en Antwerpen met knikkende knieën naar hun werk. De ene na de andere raffinaderij sluit haar poorten.

Andere oliecrisis

De huidige benzine- dan wel oliecrisis is echter wezenlijk anders dan de vorige, benadrukt Cyril Widdershoven. Hij is de oliegoeroe van TNO. Europeanen verbruiken steeds minder, maar betalen steeds meer.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, blijkt dat benzine en diesel sinds 1970 anderhalf keer duurder zijn geworden dan de rest van onze consumptiegoederen. Erger nog; niet alleen in absolute zin is tanken duurder geworden, het slokt ook een steeds groter deel van onze vaste lasten op. Zuinigere auto of niet. In 1971 ging van elke 1000 euro (omgerekend) aan maandinkomen 27 euro op aan benzine (uitgaande van één volle tank per maand, van 50 liter), vandaag is dit 35 euro. Voor diesel is dat nog erger, van 9 euro in 1971 naar 27,50 euro vandaag de dag.

Ontploffende brandstofprijzen

Hoe kan dat? Ontploffen de prijzen omdat de olie inderdaad opraakt, zoals de profeten van de duurzame energie ons willen doen geloven? Shell denkt van niet. Topman Peter Voser: „Wij schatten dat er nog voor vijftig jaar aan klassieke oliereserves in de grond zit.”

De geschiedenis is echter bezaaid met onheilsprofeten die roepen dat de oliebronnen bijna zijn opgedroogd. Rond 1900 is heel Amerika er al van in de ban. De prijs stijgt naar wel twee dollar per vat! Nieuwe ontdekkingen komen echter altijd op tijd. „Zo ook nu”, verwacht Widdershoven. „Er wordt meer op diepzeelocaties geboord, ook in vroeger niet te kraken gesteenten (schalie) zit nog veel olie. Vooral in de VS is er momenteel sprake van een tweede olieboom.”

Volgens TNO’er Widdershoven zit de pijn hem bij de prijsvorming vooral in de oliedorst van de opkomende economieën. Landen als India, China, Sri Lanka, Vietnam en Thailand hebben weinig eigen bodemschatten, maar wel steeds meer geld. Steeds grotere hoeveelheden olie stromen naar de Oost. „Let wel, er zijn 7 miljard wereldburgers. In Europa wonen er ’maar’ 700 miljoen. Azië telt meer dan 3,5 miljard mensen en die willen allemaal autorijden.”