Nieuws/Financieel

Meisjes bouwen mee aan groei Lego

Lego bouwt aan een mooie toekomst. De Deense speelgoedfabrikant valt op met groeicijfers in crisistijd. De strategie: veel investeren in nieuwe series. Designmanager Rosario Costa werkte vier jaar lang aan een Legoserie voor meisjes. Een doorn in het oog van feministen, maar dé verkoophit van dit moment. „Het zijn mijn kinderen”, aldus Costa. „Ik kan niet zeggen welke me het meest aan het hart gaat.”

De ontmoeting met Costa vindt plaats in het hoofdgebouw van het Lego-complex in het Deense Billund, in een leeg lokaal met witte gordijnen, een witte vloer en witte tafels. Het is het testlokaal waar kinderen met prototypes van Lego spelen en niets mag afleiden.

De omzet bij Lego steeg het eerste halfjaar van 2012 met 24% in vergelijking met het jaar daarvoor, een groei die voor een groot deel aan de nieuwe meisjesserie Lego Friends wordt toegeschreven.

Het Deense familiebedrijf wil geen aantallen geven, maar meldt dat de verkoop van Lego Friends twee keer zo groot is als verwacht.

De groeicijfers zijn opmerkelijk, aangezien veel speelgoedbedrijven zwaar onder de crisis lijden. Lego wist in 2006 na een jarenlange crisis op te krabbelen en zit sindsdien in de lift.

De afgelopen zes jaar is de winst bij het bedrijf uit Denemarken gestaag gegroeid. Dit jaar worden zo’n duizend nieuwe medewerkers aangenomen en worden de fabrieken in Denemarken, Tsjechië en Hongarije uitgebreid.

Lees het hele verhaal in De Financiële Telegraaf van woensdag.