Nieuws/Financieel
1199542268
Financieel

Chatdiensten helpen CM.com naar stevige groei

BREDA (ANP) - Techbedrijf CM.com blijft profiteren van de toename van webwinkelen tijdens de coronapandemie. In het eerste kwartaal gingen omzet en brutowinst opnieuw omhoog bij de onderneming die chatdiensten levert waardoor bedrijven klantcontact kunnen onderhouden. CM.com kijkt bovendien vol vertrouwen naar heel 2021 en denkt na de lockdowns sneller te kunnen groeien.

CM.com nam in de eerste drie maanden van het jaar betalingsdienstverlener PayPlaza over. Het bedrijf verleende ook al betalingsdiensten en wil daarin verder groeien. Ook de ticketingtak, die de kaartverkoop regelt voor onder meer festivals en musea, groeit. Eerder deze week gaf CM.com aan Yourticketprovider te kopen.

Maar ook zonder overnames groeit CM.com stevig door. De omzet steeg met 73 procent naar 47,7 miljoen euro. Op eigen kracht, dus zonder overnames, was dat groeipercentage 64 procent. Die groei kwam van alle takken, de chatdiensten, de betaaldiensten en de kaartverkoopdiensten. De chatdiensten droegen echter het meeste bij tijdens de coronacrisis omdat veel winkels vooral onlineverkoop en dus laagdrempelige manieren nodig hebben om contact te houden met hun klanten.

De brutowinst verdubbelde zowat naar 12 miljoen euro. Op eigen kracht groeide die met twee derde.

Voor heel dit jaar rekent CM.com op een omzet van tussen de 205 miljoen en 225 miljoen euro. Als de cultuur-, reis- en evenementensectoren weer open gaan na de coronacrisis kan de ticketingtak goede zaken gaan doen, verwacht het Brabantse bedrijf. Dat zal een lichte daling bij de chatdiensten meer dan goedmaken, al verwacht CM.com dat webwinkelen en contact via de chat voor veel winkels ook na de heropening van de fysieke vestigingen belangrijk zal blijven.